23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Modstand mod politisk aftale

Der var moderat positive toner fra Folketingets Skatteudvalg, da AutoBranchen Danmark og to af Danmarks største virksomheder inden for eksport af brugte biler havde foretræde for Skatteudvalget.

SELVANMELDER Den omfattende svindel med den såkaldte selvanmelderordning har fået regeringen til at fremsætte et lovforslag, der stopper ordningen og i stedet lægger opgaven med at værdifastsætte prisen på et brugt køretøj, der skal eksporteres, tilbage til Motorstyrelsen.

Dertil kommer, at Skats tilbagebetalingsfrist af eksportgodtgørelser forlænges fra tre til ni uger, fradraget på kr. 400 til bilsyn afskaffes. Derudover lægger lovforslaget op til at indføre et nyt gebyr på 1.900 kr. pr. eksporteret brugtbil. Samtlige partier på Christiansborg tilslutter sig aftalen.

Men den nye ordning skabe ren række utilsigtede problemer for autobranchen, mener AutoBranchen Danmark og to af Danmarks største virksomheder inden for eksport af brugte biler, Yupex Trading og Engros Biler Danmark, der derfor havde bedt om foretræde for Folketingets Skatteudvalg. På mødet med de folkevalgte fremlagde bestyrelsesformanden for Engros Biler Danmark, Henrik Kyst, konsekvensberegninger af lovændringerne for hele branchen.

Han vurderede, at stramningerne vil pålægge de eksporterende brugtsvognsforhandlere en likviditetsbelastning på omkring 200 mio. kr.

- Det er penge, som branchen nu skal i banken for at låne og betale renter af. De virksomheder, der har en stram økonomi vil få svært ved at skaffe sig finansieringen, siger Henrik Kyst, der bemærker, at det ikke stemmer overens med skatteminister Karsten Lauritzens forsikringer om, at det skal være nemt for dem, der følger reglerne. Og svært for dem, der ikke gør.

I strid med EU-regler
Uden at afgive håndfaste politiske løfter åbnede både Venstres ordfører, Louise Schack Elholm og DF’s skatteordfører, Dennis Flytkjær muligheden for at lempe lidt på kravene.

Ifølge planen skal L 223 være vedtaget inden udgangen af maj, men på grund af det forestående folketingsvalg som med al sandsynlighed bliver udskrevet i løbet af meget kort tid, bliver al lovbehandling sat i stå, og L 223 skal derfor genfremsættes, når den nye regering kommer på plads efter sommerferien.

Peter Schou, Yupex Trading, havde til lejligheden fået udarbejdet et juridisk notat fra TVC Advokatfirma om "afskaffelse af selvanmelderordningen for eksport af køretøjer". Her fremgår det at entydigt, at det nye gebyr på ca. 1900 kr. pr. eksporteret bil er i strid med gældende EU-regler. Gebyret skal efter planen indføres fra nytår.

Notatet blev uddelt til Skatteudvalget og er oversendt til skatteminister Karsten Lauritzen, der er bedt om at kommentere på indholdet.

Peter Schou gjorde i sin fremlæggelse for udvalget opmærksom på, at det nye gebyr vil blive overvæltet på forbrugerne, så det i sidste ende bliver de almindelige danskere, der fremover vil få 1.900 kr. mindre for deres brugte bil.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|