ORGANISATIONER Situationen i autoskadebranchen har aldrig været mere problematisk end i disse tider. Det konstaterede brancheforeningen SKAD på sin årlige generalforsamling på Sabro Kro ved Aarhus, der dog kunne glæde sig over en hævet reparationsgrænse, tilgang af autolakeringsvirksomheder i medlemsskaren og et velfungerende samarbejde med den nye Motorstyrelsen omkring op- og ombygninger af køretøjer.
SKAD-bestyrelsen fortsætter uforandret med formand Henrik Reinhard Hansen i spidsen som formand. Han fremlagde i sin beretning kritiske elementer såsom store krav fra nye teknologier i forhold til investeringer, især med udbredelsen af el- og hybridbiler, samt behov for uddannelse.
Især pres fra forsikringsbranchen fik nogle harske ord med på vejen.
- Den nye værkførertaksator-uddannelse, som de første forsikringsselskaber nu kræver af værkstederne, er efter vores mening endnu et tiltag for at spare på interne lønningskroner i taksatorkorpset, og for at lægge ansvaret ud til værkstederne. Vi har et klart krav til, at et værksted ikke skal arbejde gratis, men modtage en tilsvarende aflønning for det udførte arbejde, sagde Henrik Reinhard Hansen.
I et nyt tiltag omkring ændring af Værkstedsbekendtgørelsen mener SKAD desuden, at forsikringsbranchen har formået at påvirke Miljøstyrelsen til at tillade lakering af mindre skader på parkeringspladser med videre i såkaldt mobile lakerings-kabiner. Det er SKAD klart imod, da foreningen mener, det kan have store konsekvenser for miljøet, arbejdsmiljøet, prisdumping og udfordringer med ikke-overenskomstdækkede medarbejdere. SKAD er sikker på, at dette vil påvirke lakeringsbranchen væsentligt og føre til mange lukninger og tab af arbejdspladser, hvilket er blevet meldt tilbage i foreningens høringssvar.
Ringe prøvningssituation
For især ombygger-virksomheder er syn og prøvning af køretøjer et vigtigt element.
I 2017 kom der en bekendtgørelse fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet om etablering af prøvningsinstanser i Danmark. Denne forordning skulle give mulighed for, at flere kan godkendes som prøvningsinstans, hvilket ville øge konkurrencen på området.
SKAD har målrettet arbejdet i flere år for, at der kommer et egentligt afsnit med ombyggerregler i synsvejledningen, så foreningen håber, at det vil blive lettere at få godkendt sådanne ombygninger, som det er muligt i andre EU lande.
- Desværre har det vist sig ikke at være tilfældet. Der er i dag endnu ikke en eneste, der lever op til bekendtgørelsens krav om at være godkendt prøvningsinstans. Situationen er faktisk så anstrengt, at der kun findes én virksomhed, der har fået dispensation fra Færdselsstyrelsen fra at møde kriterierne. Derfor kan vi tale om en monopollignende situation, som SKAD har klaget over flere gange.
- Desværre har Færdselsstyrelsen ikke gjort tiltag til at sikre fri konkurrence ved at offentliggøre en klar vejledning om, hvordan man kan opnå godkendelse som prøvningsinstans med tilhørende dokumentation. Vi håber, at man besinder sig i Færdselsstyrelsen, da man ellers er ved at lukke for en hver form for hobbyaktivitet og livsgrundlag for vores medlemmer, da krav om at bruge blot en enkelt prøvningsinstans vil betyde skyhøje priser, sagde Henrik Reinhard Hansen.
Problematisk WLTP-arbejde
EU arbejder målrettet med testmetoden WLTP af køretøjers brændstofforbrug, og flere forordninger er på vej. Det vil have store konsekvenser for alle opbyggere i EU, og dermed også i Danmark, mener SKAD.
Brancheforeningen arbejder tæt sammen med sine søsterorganisationer syd for grænsen for at være up-to-date med lovgivningen, lære at forstå og sikre adgang til kommissionen i Bryssel.
- Desværre er Færdselsstyrelsen ikke lige så lydhør og aktiv som styrelserne i andre lande. Den nye WLTP forordning træder i kraft 1. september i år, og vi har endnu ikke fået en dialog med styrelsen, der sikrer at de danske opbyggere er informeret, sagde Henrik Reinhard Hansen.
Den kraftigt debatterede branchesag om den såkaldt Force-rapport om skadesdeles kvalitet, initieret af SKAD, blev vendt på generalforsamlingen, hvor også den nye ferielov, samarbejde med SMV Danmark, PrøLøn og øvrige samarbejdspartnere blev vendt.
Forsikringspres og øgede krav lukker værksteder
Autoskadebranchens organisation SKAD forudser strenge tider for medlemsvirksomhederne og kæmper med forsikringsbranchen, EU-lovgivning og den hjemlige prøvningsinstans.