23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Tjek spillerummet før tingene spidser til

Ferodo orienterer her om bremsefrigange, deres betydning samt den korrekte justeringsprocedure.

TIPS Bremser kan overophede af flere årsager. Med luftskivebremser er en af de mest almindelige årsager til overophedning forkert indstilling af spillerummet mellem bremseklodsen og -skiven. Denne årsag er dog også den letteste at råde bod på. Ferodo vejlder om bremsefrigange, deres betydning samt den korrekte justeringsprocedure. Uanset om frigangen er for høj eller for lav, har det specifikke implikationer:

• Når frigangen er indstillet før højt, medfører det sandsynligvis dårlig bremseeffekt som følge af, at klodsen ikke mødes helt med skiven og derfor ikke opnår fuld friktion. Dette formindsker bremseeffekten betydeligt og kan være farligt.

• Når frigangen er indstillet for lavt, mødes bremseklodsen og -skiven, når bremserne ikke er aktiveret, hvilket medfører et uønsket drejningsmoment, slid og overophedning af bremsesystemet, og det resulterer i sidste ende i en dårlig bremseeffekt, rystelser ved opbremsning, støj og endda permanent beskadigelse af skiven. I de mest ekstreme tilfælde dannes der varmepunkter, som kan føre til lokal deformering af materialet og revner i skiven.

Regelmæssige tjek

Det vil hjælpe med at forebygge overophedning at opnå det optimale spillerum mellem bremseklodsen og -skiven.

Ferodo anbefaler, at man tjekker spillerummet regelmæssigt, da frigangen vil blive stadig større, efterhånden som klodser og skiver slides, hvis det ikke justeres korrekt. Alle luftbremseskiver er monteret med en automatisk justering, der selvjusterer under opbremsning for at tage højde for slid på bremseklods og -skive. De skal dog tjekkes regelmæssigt for at sikre, at de bibeholder korrekt trykstangsvandring.

Når først der er monteret en justering, skulle automatiske justeringer ikke behøve manuel justering. De bør imidlertid tjekkes regelmæssigt af en mekaniker, ved hver udskiftning af bremseklodser, eller hvis bremsen bliver varm. Hvis en automatisk justering viser sig at vandre ud over det tilladte maksimum, betyder dette som regel, at der eksisterer andre bremseproblemer, som man skal se på.

- Bremsespillerum udgør en væsentlig del af et funktionsdygtigt bremsesystem. Regelmæssig vedligeholdelse garanterer sikkerheden og reducerer omkostningerne i bremsekomponenternes levetid. Hvis man er i tvivl, skal man altid kontakte bremseproducenten for at sikre sig, at de korrekte frigangs- og vedligeholdelsesprocedurer er fulgt, opfordrer Laura Fasoli, bremseproduktchef hos Federal-Mogul Motorparts, EMEA. 


BREAKING
{{ article.headline }}
0.203