MARKEDSTRENDS Spåkuglen var erstattet af en projektor, da direktør Lars Hedegaard for Scan Auto & Dybbroe Group A/S i Randers forleden forelagde sin tolkning af reservedelsmarkedet netop nu for omkring 30 inviterede franske og italienske værkstedsspecialister og kunder. Efter rundtur i firmaet, herunder lageret med bugnende hylder med OE- og OEM-dele for fransk-italienske biler, bød Lars Hedegaard og medarbejderne på mad og drikke, samt lidt af en anderledes mundfuld, da de inviterede i inddelte workshops blandt andet skulle drøfte eventuel kædedannelse i bedste diskussionsgruppe-stil i rundkreds midt på gulvet i lageret.
Mur under nedbrydning
- Det er interessant at se, hvad der sker lige nu med bilproducenterne i Europa. De søger i stigende grad samarbejde med hinanden, og samtidig er muren mellem frie værksteder og mærkedelen under kraftig nedbrydning. Det frie marked bliver mindre, fordi mærkedelen vil snuppe andele, men jeg spår, det vil blive i samarbejde med eksisterende grossister og distributører i den frie del, og derfor blot en egentlig strukturændring, hvor antallet af de frie aktører vil fortsætte, men i et tættere samarbejde med bilproducenternes eftermarkedsdivisioner. Jeg spår også, at indenfor et halvt år vil mindst én kæmpe bilproducent have købt - eller indgå i et fornuftsægteskab - med en meget stor fri reservedelsgrossist i et EU-land, sagde Lars Hedegaard. Han nævnte i denne forbindelse, at vi allerede har set PSA gruppen, med Citroën, Peugeot og nu også Opel/Vauxhall, købe danske Autobutler for at få adgang til it platforme helt ind i hjertekulen på det frie eftermarked og dets værksteder. Og mindst én forholdsvis nystartet bilproducent-drevet værkstedskæde opererer allerede i Europa på det frie eftermarked - i supplement og samarbejde med bilimportører og mærkeforhandlere.
Mere mulighed end trussel
- Hvad vil I sige, hvis I bliver tilbudt at blive del af sådan et netværk? Ville I gå med i en kæde af værksteder, for eksempel PSA’s Eurorepar, eller en af de øvrige bilproducenters værkstedskæder, drevet af bilproducenter i et netværk af fornuftsægteskaber med den frie del af autobranchen? Jeg ser disse nye trends mere som muligheder end trusler i en tid, hvor både mærkeværksteder og frie værksteder i Danmark lider under faldende indtægter på grund af blandt andet bilernes lange serviceintervaller og generelt bedre kvalitet, sagde Lars Hedegaard til de fremmødte.
Værksteder åbne for nyt
Bider til bolle om ny reservedels-trend
ScanDybbroe loddede stemningen blandt sine kunder på den årlige SAD-Specialistdag, om øget samarbejde med bilproducenter og kædedannelse er attraktivt.