KONKURRENCE De seneste års omlægninger af bilafgifter var en økonomisk mavepuster for sydjyske OJA Biler i Vojens på grund af store lagernedskrivninger. Samtidig kunne de tre indehavere i familiefirmaet se mærkedelen i branchen snuppe bilkøbskunderne til leasing, og mærkeværkstederne tager dermed samtidig service- og reparationsarbejdet med i aftalerne. Så der måtte gøres noget.
Derfor har bilforhandleren skabt leasing-kædekonceptet Leasebil.nu for alle frie danske bilforhandlere og værksteder. Hovedkontoret i Vojens klarer al import og beregning af biler og priser samt markedsføring for de tilsluttede værksteder.
Nu mindre sårbar
- Efter hele tre afgiftssænkninger i løbet af kort tid, og sikkert flere på vej fremover, var vi simpelthen nødt til at gøre os mindre sårbare, når vi samtidig kunne se nybilforhandlerne buldre fremad med privatleasing. Derfor fandt vi på at skabe, hvad vi kalder en ren lykkepille til den frie branche - et koncept, hvor vi selv har kunnet skære vores lagerbeholdning kraftigt ned fra tidligere 120 afgiftsbelagte salgsbiler til nu blot 20, og resten uden afgift til leasing til absolut attraktive priser i samarbejde med AL Finans, ejet af Arbejdernes Landsbank, fortæller medejer Michael Fiil.
I kraft af sin fortid med bilimport og it er han hovedkraften bag konceptet. Leasebil.nu har selv udviklet den bagvedliggende interaktive it, hvor interesserede leasingtagere kan indtaste blandt andet ønsket kilometertal og få udregnet en leasingpris.
Udligner mellem medlemmer
Alle brugt-leasingbilerne til flexleasing importeres direkte fra tyske og hollandske leasingselskaber for at spare tyske bilforhandleres avance væk. Bilerne i topstand er 1-3 år gamle og langt bedre udstyret end de fleste øvrige leasingbiler udbudt i Danmark. Hele bilen er kalkuleret af Leasebil.nu, så de foreløbigt 16 tilsluttede bilforhandlere i kæden hurtigt kan lave et leasingtilbud til en interesseret bilkunde.
Samtidig indeholder systemet og konceptet en udligningsordning omkring service- og reparationsarbejde på tværs af de tilsluttede værksteder - altså kan en kunde fint lease i Jylland og få bilen fikset på eksempelvis Sjælland, efter behov.
Helt uden konkurrence
Projektet med Leasebil.nu gik i støbeskeen i 2017. It-systemet blev udviklet over syv måneder indtil maj 2018.
- Vi har selvfølgelig undersøgt markedet, og vores koncept er unikt. Andre leasingudbydere, der udspringer af brugtvognsforretninger, vil selv score kassen. Vores mission er at brede vores "lykkepille" ud til branchen som kædekoncept under mottoet: Vi har først succes, når de tilsluttede bilforhandlere har succes. Og vi ser ikke eksempelvis Dansk Bilbrancheråds samarbejde med Accept Auto, der leaser nye biler ud, som en konkurrent. Desuden er det vores mål, at bilforhandlere, som os selv, ikke kommer i lommen på storaktører i autobranchen, siger Michael Fiil. Han tilføjer, at landets autogrossister, og deres værkstedskæder, ikke har egne tilsvarende brugtleasing-koncepter.
Grossister holder øje
- Men der er ingen tvivl om, at eksempelvis FTZ og au2parts holder øje med os. Vi har ikke travlt med at vokse og ser værksteder, der søger samarbejde, an først. Og nej, vi får næppe konkurrenter lige foreløbig, i kraft af vores dyrt og egenudviklede it. Og fordi de store leasingselskaber primært gør i nye biler.
- Autobranchen er konservativ, og mange aktører venter gerne på næste tog. Branchen er stadig langt fra digital nok og dermed ikke gearet til at modtage den første store fuldt digitale generation kunder, der kommer nu. Leasingselskaberne opererer med statiske hjemmesider, hvor vores er en interaktiv portal for kunder og værksteder. Allerede nu bliver der ikke "sparket dæk" hos bilforhandlerne. De nye bilkøbere vil have et overskueligt bilbudget. Og mange, med behov for ny bil, er nervøse for køb i disse år, hvor elbiler er på vej, og hele verden miljø-omstiller sig. Dermed vil leasing, og især brugt- og releasing, blive stadig mere attraktivt, siger Michael Fiil.
Huller på Danmarkskortet
Han spår om Leasebil.nu, at udvalget af leasingbiler om to år vil være 60 procent diesel-, 20 procent benzin- og 20 procent miljøbiler. Målet for antal værksteder er i første omgang 100 inden for et par år. Lige nu er der hul i Midtjylland på Danmarkskortet.
Prisen for at blive kædemedlem er 5000 kroner i førstegangsbetaling og derefter 2500 kroner om måneden. Udmeldelse af kæden kan ske med en måneds varsel.
Hidtil har et reklamebureau i Kolding klaret marketing, men fra 1. april ansættes en online marketingansat, der blandt andet skal stå for tv-reklamer i regionerne. Leasebils portal har pt. 2500 unikke besøgende om måneden, oplyser indehaverne.
Leasing-kæde til de frie bilforhandlere en lykkepille
En sydjysk bilforhandler har skabt konceptet Leasebil.nu for at trække leasing og værkstedsarbejde fra mærkedelen i autobranchen til de frie bilforhandlere - og der er allerede pæn medlemsopbakning.