PROCES-OPTIMERING Hvis bare værkstedet er fyldt med biler, er alt godt, for så er der rigtig travlt, og værkstedet tjener rigtig mange penge. Det er jo den enkle og fristende konklusion at drage, men det er langt fra altid tilfældet.
Det er dyrt at reparere moderne biler, da de bliver mere og mere avancerede. Det dyreste er dog fortsat den arbejdstid, der anvendes til reparationen. Netop derfor har lakproducenten PPG i den seneste version af ProcessManager, deres processtyringsværktøj til skadeværksteder, udviklet en enkel metode til at finde ud af, hvor flaskehalsene i produktionen er. For når man ved, hvor flaskehalsene er, kan man arbejde målrettet mod at fjerne dem. Det giver især to fordele; dels får man hurtigere samlede reparationstider på værkstedet, og dels giver det en bedre udnyttelse af arbejdstiden på værkstedet.
Farvel til overfyldte værksteder
En af konsekvenserne ved at have flaskehalse på skadesværkstedet er, at bilerne hober sig op. Og netop mange biler på værkstedet kan man nemt komme til at tolke som noget positivt, idet det ser ud som om, at der er masser at lave. Men det der reelt sker er, at dem som venter på at få bilen tilbage fra reparation, kommer til at vente længere, end de behøver. Eller sagt med andre ord: værkstedets Key to key-tid stiger unødigt.
Det, som PPG har gjort i den seneste version af ProcessManager, er at digitalisere kendte LEAN-værkstøjer, således at systemet selv kan lave det, der i LEAN-verdenen hedder en værdistrømsanalyse af produktionsflowet på værkstedet. I praksis fortæller analysen, hvor flaskehalsene er på værkstedet. Denne tilgang er ikke ny, da LEAN- tilgangen er kendt fra blandt andet Toyota, men det nye er, at PPG har automatiseret og digitaliseret værdistrømsanalysen, så man med få klik kan få analysen frem og dermed direkte se, hvor flaskehalsene er, ligeså ofte man ønsker det.
Automatisk identificering
Tidligere var det nødvendigt at lave manuelle optællinger af, hvor mange biler der var i de forskelige processer hen over flere uger for at få en tilsvarende analyse. Om tankerne bag de nye analysemuligheder siger nordisk marketingchef Henrik Friis fra PPG:
- LEAN og digitalisering er integreret i den måde, vi arbejder med at hjælpe vores kunder. Derfor var det også naturligt for os at integrere LEAN-nøgletallene i den seneste version af ProcessManager. LEAN handler om at skabe en kultur på værkstedet, der konstant forfølger muligheder for optimering. Når man kan hente værdistrømsanalysen og de andre LEAN-relaterede nøgletal, så ofte man ønsker det, er det meget nemmere at fremelske en sådan kultur. Omvendt, hvis man skal hyre dyre eksterne konsulenter, eller bruge flere uger på at tælle biler manuelt, så bliver det for nemt bare at lade det ligge og fortsætte, som man plejer, siger Henrik Friis.
Ifølge PPG er den seneste version af ProcessManager samtidig udviklet med henblik på at klæde værkstederne på til den mere og mere digitaliserede omverden, så det bliver nemmere og mere effektivt at kommunikere med kunder, bilejere, forsikringsselskaber og leasingselskaber.
Skadesreparation set med nye digitale øjne
Nyt it-system kan hjælpe med at fastslå, præcis hvor mange biler der bør være på værkstedet, og hvor flaskehalsene findes i produktionen.