23948sdkhjf

WLTP og afgifter - det er jo kun sparket til hjørne

Motor-magasinets chefredaktør er utilfreds med Christiansborgs håndtering af WLTP-sagen. Samtidig glæder han sig over, at den nye målemetode er med til at højne branchens troværdighed.

LEDER FRA GAMMEL TIL NY norm for måling af en bils forbrug og dermed udslip. Det lyder da uskyldigt. Dybest set kører en bil jo så langt på literen, som den gør - og det uanset om man måler forbruget på den ene eller den anden måde.

MEN SÅ LET er det mildest talt ikke, når det handler om at skifte fra den gamle målemetode NEDC til den nye med betegnelsen WLTP. For i Danmark - og resten af EU - har det målte forbrugstal jo afgørende indflydelse på registreringsafgiften. Og da skatteminister Karsten Lauritzen har garanteret, at bilerne ikke skulle stige i afgift og dermed pris, stod problemerne pludseligt i kø, fordi de fleste biler alligevel efter den nye målemetode stod til at bruge mere brændstof.

HVORDAN SKULLE DENNE gordiske knude så løses? Politikerne havde sat datoen 1. april 2019 som skæringsdato - men har åbenbart ikke været i stand til at finde ud af, hvordan det øgede forbrug skal udløse den samme afgift.

DERFOR ER DEN foreløbige løsning blevet, at den nye WLTP-måling med alle dens konsekvenser er udskudt i næsten to år, til nytår 2020. Men det er jo kun at sparke problemet til hjørne. Og dermed har vi atter været vidner til en hovsa-løsning, der skaber usikkerhed om bilners priser for den samlede, firehjulede branche.

TIL GENGÆLD EN stor velkomst til den nye målemetode, fordi den er langt mere realistisk end den gamle, der skaber problemer især i form af utroværdighed for forhandlere og værksteder, "min bil kører jo ikke så langt på literen, som I har lovet mig!"



DET PROBLEM KAN den nye norm være med til at løse - men altså først om mere end halvandet år!

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157