23948sdkhjf

Elbil fra Jaguar er årets bil i Europa

Elbilen Jaguar I-Pace er blevet kåret som årets bil i Europa 2019 ved det internationale motorshow i Genève. Den elektriske brite vinder med et mulehår foran en mildest talt overraskende nummer to.

KÅRING Elbilen Jaguar I-Pace løber med titlen som årets bil i Europa 2019.

Det er mandag blevet offentliggjort på den internationale bilmesse i Genève i Schweiz.

Det er første gang nogensinde, at en Jaguar løber med titlen, og det var også et historisk tæt opløb.

Der var nemlig for første gang stemmelighed mellem to biler, og titlen kunne i stedet for Jaguaren være gået til  en bil af en helt anden type, nemlig den lille franske sportsvogn Alpine A110. De to biler fik præcist lige mange stemmer - og Jaguaren vinder herefter på antallet af førstepladser.

Jaguar I-Pace er en ren elbil, der har en opgivet rækkevidde på 415 kilometer på en fuld opladning. Med dansk afgift koster englænderen 713.880 kroner, og den fås på nuværende tidspunkt kun i topmodellen med 400 hestekræfter. De mange hestekræfter leveres af to elmotorer, der driver bag- og forakslen, hvilket giver bilen firehjulstræk. På den måde har I_pace ikke alene to motorer; den har desuden firehjulstræk.

Kan kåringen få indflydelse på salget af den elektriske Jaguar?

- Jeg er helt sikker på at det kan betyde noget for vores salg, der indtil nu har rundet de 3.500 her i Skandinavien, vurderer mærkets Søren Hyltoft, der er PR-ansvalig både i Danmark, Norge og Sverige. 

- Det er jo første gang, Jaguar vinder denne titel - og vi gør den med den mest dristige satsning vi nogensinde har lavet. En elbil, designet helt fra bunden og med sit helt eget sportslige design. Nu kan vi ikke alene kalde os Årets Bil i Tyskland, Norge eller England. Vi er Årets Bil i Europa!

 De syv biler i finalen var: 

(her i alfabetisk rækkefølge)

Alpine A110

Citroën C5 Aircross

Ford Focus

Jaguar I-Pace - VINDEREN

Kia Ceed

Mercedes-Benz A-klasse

Peugeot 508

Juryen, der kårer årets bil, består af i alt 60 motorjournalister fra 23 europæiske lande. Danmark har ét jurymedlem, nemlig FDM's tekniske redaktør, Søren W. Rasmussen. Han gav flest point til SUV'en Citroën C5 Aircross med otte point, og nul point gik til sportsvognen Alpine A110, der i lang tid stod til at vinde.

Sidste år blev Volvo XC40 kåret til årets bil i Europa, mens Ford Focus i januar blev kåret til årets bil i Danmark. Den populære familiebil fra Ford var da også med i finalefeltet, men blev altså overhalet af elbilen.

Kilde: Ritzau

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14