SALGSFREMSTØD Der var uventet høje plusgrader på testbanen i det italienske skisportsresort Cervinia, da verdens største dækproducent, japanske Bridgestone, havde inviteret en dansk delegation på cirka 40 vigtige branchekunder til selv at udfordre næste sæsons vigtige premium-vinterdæk, Blizzard LM005.
Men sjappet var nærmest kærkomment. For dermed lignede testforholdene de oftest våde danske vinterveje, hvilket er lige i øjet, da dækket er testet i top på netop våd vej af tyske TÜV SÜD. LM005 er således det første dæk nogensinde med A-mærkning i EU-labelen på våd vej.
En række repræsentanter fra First Stop dækværkstedskæden gav "tommel op", da de forlod testbilerne. Og reservedelschefen fra Nic Christiansen-ejede Terminalen ligeså, ligesom øvrige i selskabet.
Dermed var missionen for den danske Bridgestone-afdeling fuldført; Nu glæder alle sig til at få varerne på hylden fra efteråret 2019 og de næstfølgende år.
Lange partnerskaber
Michael Nielsen, salgschef hos Bridgestone, var godt tilfreds med det store setup over 14 dage med meget vigtige kunder fra otte lande.
- Vi ville ikke kunne lave et arrangement for så vigtigt et produkt på glatbane hjemme i Danmark. Her viser Bridgestone sin førerposition og ekspertise som del af sin strategi om langvarige partnerskaber med kunderne. Her brander vi os på også vores OE leverancer til bilfabrikker med efterfølgende koncernaftaler i Danmark og andre lande. I Danmark er vi stolte af, at vi har beholdt det nordiske importselskab i landet med logistik og finans som backoffice. Vi har jo været i Danmark siden 1972 og er kendt for vores store service, tilgængelighed, support og nærhed. Desuden har vi opbygget den højeste markedsandel i et land, og derfor bliver vores "best practise" i Danmark udbredt til andre lande, siger Michael Nielsen til fagbladet.
Vinterdæk bliver solgt hele året, ofte som komplethjul ved nybilkøb, og tæller 60 procent af Bridgestones salg i Danmark.
Bedre end konkurrenternes
Michael Nielsen tillægger også uvildige dæktest afgørende betydning for salget - de kan flytte plus-minus 10 procent, vurderer salgschefen. Her regnes ADAC/FDMs test for vigtig, og diverse øvrige bladtest ikke vigtige. Den netop udførte TÜV SÜD-test, målt op mod fire konkurrerende premium-vinterdæk, falder godt ud; Blizzard LM005 bliver nummer et på våd vej men samlet to’er på sne og is, hvor førstepladserne indtages på skift af konkurrentdækkene - der ganske vist er dette års modeller mod Blizzard LM005, men Bridgestone vurderer, at konkurrenterne ikke bliver erstattet af nye i næste sæson, så testen er valid.
Tre linjer dæk fremover
For at understøtte dette viste teknisk chef, Jesper Sørensen, med en powerpoint teori og praksis bag udviklingsarbejdet, samt erfaringerne fra over 400 test udendørs og i egne laboratorier.
Især dækkets compound - gummiblanding - med Bridgestones nye Nano Pro-tech og silica bliver fremhævet, samt mønsteret med brug af både 2D og 3D lameller i skuldrene for optimalt grip ved opbremsning og acceleration. Kunsten er at kunne komprimere sne og aflede vand bedst muligt.
Fra at have haft fem typer vinterdæk hidtil vil alle til personbiler og SUV’er fra Bridgestone fremover hedde LM005. Det samme gælder serien A005 helårs- og T005 Sommerdæk - hvor Turanza dækket i øvrigt lige har vundet ADAC/FDM sommerdæk-testen.
Wauv hvor det dæk bider godt
En række kunder og samarbejdspartnere var budt på dæktest af Bridgestones vigtige nye vinterdæk Blizzard LM005 i Italien. Og de var begejstret for resultatet.