23948sdkhjf

Fremtidens dæk justerer sig selv efter vejr og vej

Nokian Tyres arbejder på selvregulerende dæk med lameller, der kan udvide sig og modvirke aquaplaning.

DÆKTEKNOLOGI Stadig mere smart teknologi bliver monteret i biler. Kunstig intelligens kan reagere hurtigere end mennesker, og den bliver også introduceret indenfor dæk. Det mener dækproducenten Nokian Tyres, der i en undersøgelse har spurgt forbrugerne, hvad de kan tænke sig i forhold til dækteknologi: 34 procent af de europæiske bilister er således især interesserede i dæk, der kan tilpasse sig forskellige vejrforhold ved hjælp af sensorteknologi og reagere automatisk på vand, sne og is på vejene.

"Internet of Things" er hurtigt ved at blive en del af de fleste forbrugerprodukter. I praksis betyder det, at genstandene er udstyret med sensorer, som kan måle, identificere og reagere på ændringer i miljøet. En seng med sensorer kan overvåge din søvnkvalitet, og smart tøj kan køle eller opvarme sin bruger, når det er nødvendigt.

Et smart dæk kunne også overvåge både sig selv og dets omgivelser hurtigere og på flere måder end bilisten.

- Sensorer i dækket kunne måle slidbanedybden og dækkets slitage samt advare bilisten, når det er nødvendigt at skifte til nye dæk eller bede om, at de bliver ombyttet mellem for- og bagaksel for at udjævne sliddet og derved optimere levetiden, siger Teemu Soini, der er ansvarlig for nye teknologier hos Nokian Tyres.

Inden for rækkevidde

Dækindustrien har allerede taget de første skridt imod smarte dæk, og sensorer måler som bekendt nu dæktryk. Rigtigt smarte dæk er dog ikke tilgængelige endnu.

I den første bølge af smarte teknologier måler sensorer i dækkene forskellige variabler og videresender oplysningerne til køreren, enten direkte til bilens indbyggede systemer eller til førerens mobilenhed. Et ægte smart dæk er dog et, som automatisk kan reagere på sensorens informationer - uden nogen indgriben fra køreren.

- I øjeblikket er der meget få smarte applikationer til næste generation af personbilsdæk, men det vil helt sikkert ændre sig inden for de næste fem år, og højkvalitetsdæk vil yde større sikkerhed til bilisterne. Dæk, der reagerer automatisk, ligger stadigt lidt ud i fremtiden. Disse dæk kan automatisk tilpasse sig vejr- og vejforholdene ved at ændre slidbanemønsteret. I vådt vejr kan lamellerne, der lagrer vand, øge deres volumen og reducere risikoen for akvaplaning, vurderer Teemu Soini.

For at dette skal blive en realitet, skal fabrikanter som Nokian Tyres løse en række problemer, for eksempel hvordan man kan gøre sensorerne holdbare og sikre nok under det kontinuerlige pres, de udsættes for, og hvordan man kan gøre smart teknologi til en naturlig del af hele produktionsprocessen af dæk.

Sikkerhed i dækudviklingen

Sammen med smarte dæk, ønsker forbrugerne også mere sikre dæk. Ifølge Nokian Tyres’ undersøgelse ville næsten hver anden bilist ønske dækkene mere sikre, end de er nu. Og det er muligt, mener Teemu Soini.

- De nutidige højkvalitetsdæk er allerede meget sikre. Ikke desto mindre er der altid plads til forbedringer. Den kontinuerlige udvikling og hårde tests er nøglen til succes. Materialeteknologi gør det muligt at konstruere dæk, der fungerer endnu bedre under de mest udfordrende forhold. I praksis kan vi forbedre grebet i yderpunkterne uden at gå på kompromis med holdbarheden, siger Teemu Soini. 

Kundernes dæk-forventninger
I Nokian Tyres undersøgelse ønsker dækkunderne, at dækkene…
● er mere sikre (44 %) 
● bruger sensorteknologi til at tilpasse sig til skiftende forhold (34 %)
● eliminerer behovet for sæsonskifte af dæk (33 %)
● bliver slidt langsommere, end de gør nu (25 %)
● er punkteringsfrie og reparerer sig selve (22 %)
● ruller lettere, sparer brændstof og derved udvider rækkevidden på el-biler (23 %)
Undersøgelsen er baseret på data fra 4.100 respondenter i Nokian Tyres’ undersøgelse gennemført i december 2018 og januar 2019. Undersøgelsen blev gennemført online af markedsundersøgelsesvirksomheden YouGov i Tyskland, Italien, Frankrig, Tjekkiet og Polen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.131