23948sdkhjf

Olieselskaber kalder Enhedslistens forslag for planøkonomi

Enhedslistens forslag om højere afgift på benzin og diesel rammer skævt og hæmmer udviklingen af grønne alternativer, mener Drivkraft Danmark.

KLIMAPLAN Enhedslisten ønsker med sit klimaudspil at hæve prisen på benzin og diesel med 69 øre per liter. Det skal gøre det mere attraktivt at købe ny elbil. Ifølge Drivkraft Danmark er hovedproblemet med forslaget, at det er samfundsøkonomisk dyrt, ikke tilgodeser den almindelige danskers behov og mangler fokus på det, som egentligt er hensigten – at sænke transportens udledning af CO2:

- Ved at hæve afgifterne på benzin og diesel, får man givetvis nogen til at vælge elbiler til, men for mange andre bliver det bare dyrere at leve. Samtidig vil forslaget hæmme samfundets mobilitet, som er helt afgørende for den vækst og velstand vi har i dag, siger Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark.

Drivkraft Danmark hed tidligere Energi- og olieforum, men skiftede navn i maj 2018 til Drivkraft Danmark. Det skete for at understøtte omstillingen i branchen og skiftet fra benzinstationer til energistationer.

Vil ikke afvise højere afgifter

Det Miljøøkonomiske Råd anbefalede så sent som i 2018, at der ikke pilles ved afgifterne, da det vil være uforholdsmæssigt dyrt i forhold til de CO2-besparelser, der kan opnås og samtidig vil hæmme mobiliteten, skriver Drivkraft Danmark i en pressemeddelelse.

Drivkraft Danmark er dog ikke afvisende overfor, om man kan se på afgifterne for at fremme grøn omstilling. Det vigtigste er at det sker teknologineutralt, så de forskellige teknologier kan konkurrere om at levere bedst og billigst:

- Hvis der skal rykkes på afgifterne, kunne man fx overveje at sænke energiafgiften og hæve CO2-afgiften tilsvarende. Det ville gøre det mere attraktivt at udvikle grønne alternative teknologier. Elbiler vil få en stor betydning i fremtiden, men skal vi gøre den eksisterende bilflåde og den tunge transport grønnere, skal vi se på, hvad vi kommer i tanken. Avancerede biobrændstoffer baseret på affalds- og restprodukter samt elektrofuels baseret på VE-strøm er helt afgørende for, at vi når i mål. Det fremmer Enhedslistens forslag desværre ikke.

Enhedslisten ønsker også at forbyde salg af nye diesel og benzinbiler i hhv. 2022 og 2025. Ifølge Drivkraft Danmark er det dog ikke teknologien, men den energi der anvendes, som er udfordringen:

- Enhedslisten har grebet i værktøjskassen og valgt sin ”yndlingshammer”. Problemet er bare, at en hammer ikke altid er det rigtige værktøj til opgaven. Skal vi i mål med den grønne omstilling, løser elbilen ikke alt. Alle danskere har forskellige behov og økonomisk formåen. For nogle vil elbiler være en god løsning, men for andre vil en effektiv bil på avancerede VE-brændstoffer måske være et bedre valg. Ved kun at pege på én løsning bremses udviklingen af alternative og måske bedre teknologier.

- I stedet for at tro på planøkonomi og politisk styring bør politikerne koncentrere sig om at opstille ambitiøse politiske rammer som marked og teknologiudviklingen kan operere indenfor. Ingen kender de endelige løsninger – se bare på Kodak, Blockbuster og Better Place, slutter Jacob Stahl Otte.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079