23948sdkhjf

Olieselskaber kalder Enhedslistens forslag for planøkonomi

Enhedslistens forslag om højere afgift på benzin og diesel rammer skævt og hæmmer udviklingen af grønne alternativer, mener Drivkraft Danmark.

KLIMAPLAN Enhedslisten ønsker med sit klimaudspil at hæve prisen på benzin og diesel med 69 øre per liter. Det skal gøre det mere attraktivt at købe ny elbil. Ifølge Drivkraft Danmark er hovedproblemet med forslaget, at det er samfundsøkonomisk dyrt, ikke tilgodeser den almindelige danskers behov og mangler fokus på det, som egentligt er hensigten – at sænke transportens udledning af CO2:

- Ved at hæve afgifterne på benzin og diesel, får man givetvis nogen til at vælge elbiler til, men for mange andre bliver det bare dyrere at leve. Samtidig vil forslaget hæmme samfundets mobilitet, som er helt afgørende for den vækst og velstand vi har i dag, siger Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark.

Drivkraft Danmark hed tidligere Energi- og olieforum, men skiftede navn i maj 2018 til Drivkraft Danmark. Det skete for at understøtte omstillingen i branchen og skiftet fra benzinstationer til energistationer.

Vil ikke afvise højere afgifter

Det Miljøøkonomiske Råd anbefalede så sent som i 2018, at der ikke pilles ved afgifterne, da det vil være uforholdsmæssigt dyrt i forhold til de CO2-besparelser, der kan opnås og samtidig vil hæmme mobiliteten, skriver Drivkraft Danmark i en pressemeddelelse.

Drivkraft Danmark er dog ikke afvisende overfor, om man kan se på afgifterne for at fremme grøn omstilling. Det vigtigste er at det sker teknologineutralt, så de forskellige teknologier kan konkurrere om at levere bedst og billigst:

- Hvis der skal rykkes på afgifterne, kunne man fx overveje at sænke energiafgiften og hæve CO2-afgiften tilsvarende. Det ville gøre det mere attraktivt at udvikle grønne alternative teknologier. Elbiler vil få en stor betydning i fremtiden, men skal vi gøre den eksisterende bilflåde og den tunge transport grønnere, skal vi se på, hvad vi kommer i tanken. Avancerede biobrændstoffer baseret på affalds- og restprodukter samt elektrofuels baseret på VE-strøm er helt afgørende for, at vi når i mål. Det fremmer Enhedslistens forslag desværre ikke.

Læs også: Enhedslisten i frontalangreb mod biler

Enhedslisten ønsker også at forbyde salg af nye diesel og benzinbiler i hhv. 2022 og 2025. Ifølge Drivkraft Danmark er det dog ikke teknologien, men den energi der anvendes, som er udfordringen:

- Enhedslisten har grebet i værktøjskassen og valgt sin ”yndlingshammer”. Problemet er bare, at en hammer ikke altid er det rigtige værktøj til opgaven. Skal vi i mål med den grønne omstilling, løser elbilen ikke alt. Alle danskere har forskellige behov og økonomisk formåen. For nogle vil elbiler være en god løsning, men for andre vil en effektiv bil på avancerede VE-brændstoffer måske være et bedre valg. Ved kun at pege på én løsning bremses udviklingen af alternative og måske bedre teknologier.

- I stedet for at tro på planøkonomi og politisk styring bør politikerne koncentrere sig om at opstille ambitiøse politiske rammer som marked og teknologiudviklingen kan operere indenfor. Ingen kender de endelige løsninger – se bare på Kodak, Blockbuster og Better Place, slutter Jacob Stahl Otte.

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Værkstedsfejl giver politiets biler bremseproblemer

Forkert servicering har skabt problemer med bremserne i politiets biler i Nordsjælland og på Vestegnen. En politikreds har opsagt kontrakt med værkstedskæde.

Totempo-sag: Politiet begik flere fejl - tre frifundne får erstatning

Plus

Kalendere i en #metoo-tid

Flere firmaer er hoppet med på bølgen med tækkelige kalendere - bl.a. danske Bell Add, der har lavet en værkstedskalender under temaet “Pas på din bil mens du kan" og “Pas på dine kunder mens du kan".

Aktier i Europa: Dækproducenter ligger godt efter Michelin-tal

Forsikringsselskaber vinder på vejhjælp

Ni ud af ti danskere har en vejhjælpsaftale, men kun 16 procent har den gennem en bilforhandler, viser ugens analyse fra Voxmeter.

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Tiden løber fra de mobile rudeskift

Ajour med den danske autobranche

God start på bilsalget i årets første måned

De seneste års høje bilsalg er fortsat intakt og der er solgt ca. 1.400 biler mere i januar i år mod sidste års første måned.

Plus

Specialister danner ny forening

Koed og Gørløse Autoimport, specialister i BMW og Mercedes, har stiftet Car Parts Specialists Union. Dermed genopstår det gamle DATI næsten.

Plus

21 F1-løb kan ses på ny tjeneste

Ford kalder næsten halvanden million pickuptrucks tilbage

Minister kalder EL's klimaplan luftkasteller og ønsketænkning

Enhedslisten udskriver dækningsløse checks med sin klimaplan, mener energi- og klimaminister, Lars Christian Lilleholt (V),

Plus

Det halter med forhandlernes indtjening

Blot hver tredje bilforhandler forbedrede bundlinjen sidste år, viser analyse, Motor-magasinet har foretaget.

Glasvæg har øget kundeindsigten

Roskilde satser på klimabusser: Vi skal være modige

200.000 bilister i Danmark mangler at få klippet nummerpladen

Plus

Stenhøj DK gearer op på totalindretning

Efter kraftig vækst, med danske og internationale virksomhedsopkøb, er nye kræfter sat ind hos Stenhøj DK for i højere grad at blive totalleverandør og partner med de danske autohuse.

Dansk Industri: Ambitiøst at EL vil hurtigt af med benzinbilen

FDM: Forbud mod benzinbiler har social slagside

2

Enhedslisten i frontalangreb mod biler

I stor klimaplan vil Enhedslisten investere milliarder i kollektiv trafik og pålægge benzin- og dieselbiler afgifter.

Plus

Brintrens af motorer skal udbredes på værkstederne

Hydrive tilbyder nu sine brint-rensemaskiner i et leasingkoncept til autobranchen med en ny Force Technology-rapport om virkningsgrad i hånden.

Plus

AutoBranchen Danmark ind til city

Olieselskaber kalder Enhedslistens forslag for planøkonomi

Enhedslistens forslag om højere afgift på benzin og diesel rammer skævt og hæmmer udviklingen af grønne alternativer, mener Drivkraft Danmark.

Plus

Er Ford Focus den rigtige Årets Bil?

En fejl i proceduren om kåringen af Årets Bil i Danmark 2019 rejser spørgsmålet, om elbilen Hyundai Kona Electric kunne have vundet titlen. Formanden for MKD forsikrer, at Ford Focus er den rigtige vinder.

Mercedes moderfirma presset på overskuddet

Plus

Seeberg: Sig nej til opgaver

Plus

Olieskift kan koste værkstedet dyrt

Plus

DTC vs. Super GT set med sponsorbriller

Mini-kran til autoruden med blot én mand

Grønt er det nye sort

Skandaleramt bilboss trækker sig fra Renault

Hvad er det de der gokart-piger kan?

Stjæler udstyr fra luksusbiler

Fire importørers valgdrømme

Plus

Nye afgiftsregler sikrer stort salg af campere

Danskerne ønsker bedre beskyttelse af data i biler

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Løwener søger motiveret elev

Tre gange så stor risiko - varebilschauffører glemmer den ekstra bremselængde

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af lodderøg hos Nordic Power Converters

Verdens første LED lamper med udskiftelige batterier

Flere hundrede liters Adblue tanke

Mercedes mindste er stor klasse – Biltorvet kører A180d

Dansk Procesventilation har færdiggjort central rengøringsløsning/støvsuger til EX-område

Borbet fælgnyhed fra Rally Centeret

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Centralstøvsuger til Skjern Papirfabriks nye flisfyrede dampkedel-anlæg

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning/filtrering af svejserøg fra robotcelle.

Resurs Bank klar i AutoDesktop

Kold tekniker med bløde værdier - Audi A6

Nyheder i AutoDesktop

Biltorvet jagter LeMans-vinder i vild Porsche

GEOVENT vil fokusere på kerneforretning

Sådan monteres bananformede spiralfjedre korrekt

Biltorvet søger studentermedhjælper

Autec fælgnyhed fra Rally Centeret

Få hjælp til din bogføring med Billy Bogføringshjælp

Produktnyhed fra DENIOS

SSI SCHÄFER udstiller på LogiMAT 2019

Originale Mercedes reservedele. Ingen fordyrende mellemled.

TECTYL får ny kædechef

Lige over grænsen – Ford Mustang Bullitt

Send til en kollega

0.235