DELE Premiummærket BMW vil arbejde på, at kunder med en ældre modeller fravælger de frie værksteder og i stedet kører bilen til service og reparation hos et af mærkeværkstederne.
Det skal ske ved at lade deres værksteder tilbyde billigere, brugte dele solgt gennem firmaet Encory, der ejes af BMW og genbrugsfirmaet Alba Group.
Beslutningen er truffet i Tyskland og gælder hele BMW Group Northern Europe, der udover Danmark også omfatter Norge, Sverige, Finland og Baltikum. Det har dog været nemt for den danske organisation at føre strategien ud i livet.
- Danmark er et modent marked, hvad angår anvendelse af brugte dele, så det det har været gnidningsfrit at implementere konceptet, lyder det fra BMW’s danske eftermarkedschef Tommas Larsen.
Ældre modeller
Systemet er er rent netbaseret og leveringstiden er 1-2 dage. Der er omkring 18.000 varenumre at tage af og delene bliver leveret fra lagre i Tyskland.
Priserne ligger typisk mellem 20-50 procent under nyprisen, og Tommas Larsen oplyser, at priserne justeres efter markedsprisen, som f.eks. kan overvåges på ebay.
Tommas Larsen fortæller, at også frie værksteder kan få adgang til de pågældende dele, men at disse skal rekvireres via BMW’s mærkeværksteder.
- Det er en service, vi tilbyder vores kunder, som har en ældre model, hvor enten nye dele ikke umiddelbart passer til eller som gerne vil have en del til en billigere pris. Jeg er udmærket klar over, at der findes en del værksteder - frie såvel som autoriserede, der også tilbyder brugte dele. Men vi mener, at det kan give en øget tryghed hos kunder, at delene kommer fra en af BMW’s egne kanaler, siger han.
Som udgangspunkt gælder konceptet til biler, der er mere end fem år gamle.
Grøn profil
Det er ikke kun for at få del i af det voksende marked for brugte dele, der ligger til grund for beslutningen. Også det miljømæssige aspekt spiller ind.
- Vi er stærkt fokuseret på, at vores værksteder har en grøn profil. Af samme grund er de en grøn ISO-certificering. Og jeg er overbevist om, at dette koncept vil vinde indpas overalt i EU. F.eks. er det allerede nu et lovkrav i Frankrig, at vi skal tilbyde brugte dele, siger Tommas Larsen. Konceptet har desuden med succes været afprøvet i Spanien.
Tommas Larsen ønsker ikke at sætte måltal på, hvor stor en del af markedet, de brugte dele vil udgøre. Konceptet omfatter også Mini, der er ejet af BMW.
BMW vil sælge brugte dele
BMW-værksteder vil med salg af brugte reservedele forsøge af fastholde kunder hos deres mærkeværksteder.