23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Bilbranchen: Vi har selvkørende biler parat i 2030

Lederne i den globale autoindustri er enige om, at de selvkørende biler er parate til at indtage markedet allerede i 2030. Men infrastrukturen halter bagefter, og det går ud over sikkerheden. Desuden kan netværk, lovgivning og vejnet ikke nå at blive opgraderet til fremtidens selvkørende trafik, vurderer KPMG i ny rapport.

FREMTID De selvkørende biler kan snart produceres i stort antal, og autobranchens ledere forventer, at 2030 vil markere en skillelinje, hvor de selvkørende biler for alvor vil blive rullet ud af fabrikshallerne. Det viser en omfattende undersøgelse, KPMG Global Automotive Executive Survey 2019, der samler interviews med næsten 1000 ledere i autobranchen fra over 40 lande og cirka 2000 forbrugere fra hele verden.

Omstillingen til selvkørende biler er dog ikke op til autobranchen alene. De optimistiske forventninger risikerer at ramme en mur af reguleringer i form af eksempelvis nationale færdselslove.

Samtidig er de selvkørende biler i kombination med traditionelle trafikmønstre ikke sikre nok. 71 procent af autobranchens ledere mener således, at sikkerheden, når man kombinerer selvkørende og traditionelle køretøjer, ikke er tilstrækkelig.

En del af autobranchen foreslår, at man simpelthen opdeler vejene i zoner til de forskellige typer biler. 73 procent af autobranchens ledere mener nemlig, at de selvkørende biler sagtens kan være parate i 2030, såfremt de får lov til at færdes i et logistiksystem, der er designet til det.

Ikke parat

- Vi forventer ikke, at logistik, regulering og digitalisering vil være parat til at håndtere de krav, som producenterne af selvkørende biler stiller til en massiv udrulning af teknologien i 2030, særligt ikke når udmelding fra industrien er, at de selvkørende biler skal have deres eget færdselssystem. I Danmark vil de selvkørende biler i forvejen kræve, at vi ændrer infrastruktur og lovgivning, forstår mobilitetsmønstre og brugeradfærd og udvikler ny teknologi, der sikrer nultolerance overfor ulykker, siger partner i KPMG Nikolaj Møller Hansen.

Digital sammenhængskraft

59 procent af de adspurgte ledere i autobranchen peger dog også på digitalisering og sammenhængen mellem biler og det omgivende trafikale økosystem som den vigtigste teknologitrend i branchen frem mod 2030.

Branchen baserer forudsigelsen på nogle klare forbrugertendenser på globalt niveau: Individuel transport, sikkerhed, on-demand og tilgængelighed. Den efterspørgsel kan kun imødekommes gennem øget digitalisering og digital sammenhængskraft.

Vinderne

- Det er tydeligt, at der ikke er én teknologisk løsning, der kommer til at disrupte markedet. Vi ser i stedet ind i en fremtid, hvor en række behov skal løses på forskellige måder, og dem, som forstår at integrere løsningerne helt fra produktionen til de regulative niveauer, bliver vinderne. Vi mener, at de virksomheder, der først formår at kombinere transportløsninger på tværs af byer, forstæder og på landet med et forbundet netværk af el-biler, der er mere eller mindre selvkørende, og delvist delebiler i en ny infrastruktur, vil stå meget stærkt, vurderer Nikolaj Møller Hansen.

Undersøgelsen kan findes her: https://automotive-institute.kpmg.de/

Det er 20. år i træk, at KPMG’s undersøgelse kortlægger tendenser og fremtidsperspektiver for den globale autobranche.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156|instance-web04