23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DEBAT: Skræmmende udtalelser fra Codan

SKAD går i rette med holdninger om brug af reservedele hos et af landets største forsikringsselskaber efter indlæg i Motor-magasinet.

RESERVEDELE Erhvervsdirektør Nicklas Larsen og privatdirektør Camilla Amstrup fra forsikringsselskabet Codan udtaler i Motor-magasinets Q&A fra 25. januar 2019, som svar til det første spørgsmål, at (citat) "Hypotesen om, at brug af uoriginale reservedele skulle have betydning for trafiksikkerheden holder ikke - der er ikke sammenhæng mellem trafiksikkerhed og brugen af originale dele."



I SKAD beskæftiger vi os udelukkende med karrosseridele, og dermed forholder vi os ikke til andre reservedele. Men vi står tilbage med stor undren. I svaret slår Codan indirekte fast, at man ikke anerkender Danmarks største og mest velrenommerede prøvningslaboratorium, Force Technoloy. Codan taler om hypotese og negligerer fakta, veldokumenterede fakta. Der foreligger klare beviser på, at der, ved brug af billige sikkerhedsrelaterede karrosseridele, kan opstå sikkerhedsmæssige problemer. Det har aldrig været SKAD’s intention at generalisere eller på anden måde skære alle dele over én kam, men tværtom at indbyde til en positiv dialog. Men at kalde fakta for hypotese og påstå at der ikke er sammenhæng må bunde i fuldstændig uvidenhed omkring NCAP, crashforsøg og funktion af de elektroniske sikkerhedsenheder.



Vi vil opfordre begge direktører til at stille deres biler til rådighed, for at få dem "bygget om" med karrosseridele, vi på forhånd ved ikke er sikre. Herefter vil vi indbyde dem til at deltage i en crashtest af bilen, eller køre i bilerne fremadrettet. Crashforsøg kan foretages i vores tyske søsterorganisations laboratorium KTI (Køretøjs Teknisk Institut) i Tyskland. Enhver, vi har forslået et sådant forløb, har indtil videre afslået. Det er tankevækkende.



Det er fakta og veldokumenteret, at ændringer i crashzoner direkte har indflydelse på udløsning af airbags og selestrammere, ligesom det, via Force Technologys rapport, er klarlagt, at der er problemer med de afprøvede sikkerhedsrelevante dele.

Forsikringsselskabernes internationale organisation, RCAR, har faktisk vedtaget klare og velformulerede retningslinjer for, hvordan dele skal afprøves for at fastholde kvaliteten.



Det skræmmende er desuden, at Danmark tilsyneladende er det eneste land i Norden og den vestlige del af EU, der påtvinger brug af uafprøvede karrosseridele, hvilket en undersøgelse i AIRC International har påvist.

Thomas Krebs, direktør i SKAD, Sammenslutningen af Køretøjsbyggere og Autooprettere i Danmark.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.171