23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Glarmestre: Mobile rudeskift et sikkerhedsproblem

Forsikringsbranchen sætter ukritisk deres lid til mobile rudeselskabers dokumentation af kvaliteten i udendørs kalibrering og limning, mener Dansk Autoglas.

FORSVARLIGT Kan bilruder skiftes forsvarligt udendørs i svingende temperatur og fugtighed på tvivlsomt underlag hvad angår limning og kalibrering? Nej, mener autoglarmestrene i brancheorganisationen Dansk Autoglas/Glarmesterlauget. Ja, mener forsikringsbranchen, der er stor aftager af rudearbejde fra mobile virksomheder som især Carglass og Dansk Bilglas. Desuden findes Bilrudefix og flere andre mobile aktører i markedet.

Brian D. Hansen, Oldermand (formand, red.) i Glarmesterlauget/Dansk Autoglas, og indehaver af glarmestervirksomheden F. Weien Svendsen A/S i Brøndbry, fortæller, at brancheorganisationen ønsker at påvirke forsikringsbranchen til at trække det mobile arbejde ind på værksteder af sikkerhedshensyn.

- Forsikringsbranchen stiller ikke nok høje krav til rudearbejdet. De mobile aktører har kvaler med både limning og kalibrering udendørs, trods deres markedsføring. Vi vil gerne i større dialog med forsikringsbranchen om dette tema, siger Brian D. Hansen til Motor-magasinet.

Oldermanden ser især den nye store svenske rude-kædeaktør Ryds som et plus for branchen, ligesom tendensen nu går imod færre autoglasmestre, hvoraf flere bliver til større centre og specialister. Der er pt. 195 aktive medlemmer af Dansk Autoglas, hvoraf en fjerdedel beskæftiger sig med autoruder, hvilket kræver en del plads. Dansk Autoglas ser gerne, at Ryds bliver medlem af brancheforeningen. 
 

Tryg glad for mobilskift

Forsikringsselskabernes brancheorganisation Forsikring & Pension har ikke drøftet rudeskift, idet F&P kun meget sjældent drøfter reparationsmetoder. Underdirektør Hans Raymann-Carlsen påpeger, at de enkelte forsikringsselskaber, i samarbejde med reparatøren, afgør, hvordan et køretøj skal repareres.

Hos Danmarks største forsikringsselskab, Tryg, har kunderne frit værkstedsvalg, hvilket også gælder rudeskift. Skadesdirektør Mogens Olesen fortæller, at Trygs foretrukne glasleverandør, Carglass, foretager mobile udskiftninger svarende til 62 procent ud af deres totale udskiftningsandel. Samt at mobile rudeskift kun udføres, hvis vejret tillader det uden regn eller sne. Er forholdene ikke til mobil udskiftning, ombookes kunden.

- Vi er hos Tryg glade for at kunne tilbyde vores kunder muligheden for mobile udskiftninger, som der er en stigende efterspørgsel på. Teknologien og ekspertisen hos vores foretrukne glasleverandør gør det muligt at foretage disse mobile udskiftninger på en sikkerhedsmæssig forsvarlig måde, og vi har kun gode kundeoplevelser i den forbindelse. Køretøjer, der kræver en tavlekalibrering, udføres altid på et værksted, siger Mogens Olesen. Han tilføjer, at Carglass, som er en del af Belron koncernen, i Danmark udførte 30.000 mobile rudeskift i 2018.

Taksatorringen har tillid

Peter Ronex, cheftaksator i Taksatorringen, der har 27 forsikringsselskaber som medlemmer, understreger, at han Ikke har kendskab til tilfælde, hvor en mobilt udskiftet frontrude har været årsag til reduceret sikkerhed i forbindelse med efterfølgende kollisionsskade ved for eksempel at falde ud i forbindelse med en ulykke eller er blevet presset ud af airbags.

- Vi har hos Taksatorringen ikke mistillid til vores leverandører af glasskadeudbedringer. Hvis Dansk Autoglas, eller andre, har mistillid til kvaliteten af mobilt udskiftede ruder, deler Taksatorringen ikke denne opfattelse. Vi har meldt markant ud til vores leverandører, at kalibrering af sikkerhedsudstyr altid skal være i orden og udført efter bilfabrikkernes specifikationer, og at vi ikke accepterer, at en bil med ny rude efterfølgende skal forbi et værksted - alt skal være helt færdig i samme arbejdsgang.

- Glasskader har høj frekvens og skal ekspederes hurtigt, hvilket kommer bilejerne til gode, samtidig med at bilejerne kan være trygge ved, at bilens sikkerhed fortsat er opretholdt. Vores leverandører har investeret markant i udstyr til kalibrering og agerer professionelt, siger Peter Ronex.

Eventuel kontrol af om leverandørerne udfører korrekte kalibreringer har ikke været drøftet hos Taksatorringen.

Må rette monteringsfejl

Bilbranchen/DI, der jævnligt mødes med forsikringsbranchen i en autoskadegruppe, har ikke berørt problematikken med mobile rudeskift overfor forsikringsbranchen, siger direktør Thomas Møller Sørensen. Medlemmerne af Bilbranchen - typisk større bilhuse - har ikke mærket en ændring i aktiviteten de seneste fem år i retning af at få mindre rudearbejde.

- Men vores medlemsværksteder støder af og til på forkert monterede og kalibrerede ruder. Det er helt på sin plads med debat om korrekt rudearbejde, da ruder i dag er digitaliserede computere og en stor del af bilernes sikkerhedsudstyr, siger Thomas Møller Sørensen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.159|