23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Uvildigt klogepanel og garantibud øger trygheden

Hvordan oplever en større nybilforhandler i provinsen brugen af den digitale engrosbil-platform Autoproff i daglig brug? Motor-magasinet har besøgt Bjarne Nielsen-afdelingen i Skive.

IT-VÆRKTØJ Det er søndag, og bilkøbere kigger ind hos bilforhandler Bjarne Nielsen i Skive for at købe enten en ny Mazda eller Kia. Eller måske en brugtbil. Alle i håb om at gøre en god handel med indbytning af egen bil.

Afdelingschef Sørens Dahl Pedersen og salgskonsulent Rikke Svinth har travlt med mobiltelefonerne. Ikke til snak, men med at fotografere, indtaste bildata, dokumentere og indhente hurtige garantibud på kundernes byttebiler. Et værktøj de to bilsælgere er blevet begejstrede for at bruge, ligesom i alle andre afdelinger i Bjarne Nielsen bilkoncernen.

- Vi har med Autoproff fået, hvad jeg vil kalde et uvildigt professionelt klogepanel, der her og nu - mens kunderne stadig er i butikken - giver et garantibud på den brugte byttebil, der ofte er højere, end hvad vi selv ville have budt umiddelbart. Det gør os konkurrencedygtige overfor bilkøberne, når vi lader kunden få del i gevinsten. Især har denne lynhurtige, digitale backup betydning, når vi ikke er vores komfortzone med egne bilmærker. Og hele landet er vores salgsbase engros hvad angår byttebiler. Så jeg må sige, at Autoproff er et kærkomment, nyt og unikt digitalt værktøj, siger Søren Dahl Pedersen.

Garantibud på skæverter

Han bakkes op af forholdsvis nyuddannede bilsælger Rikke Svinth fra Business College Syd i Mommark.

- Især ved indbytning af specialbiler eller "skæve modeller" kan vi få gode salg, måske til en lille bilforhandler på Sjælland, der lige står og mangler denne bil, siger Rikke Svinth og husker et garantibud på en nylig Peugeot 308 på 8000 kroner, der efterfølgende gik for 17.000 kroner på Autoproff-auktion. Også en Honda Accord fra 2010 blev en god byttebil, ligesom en "skæv" Saab 93 i bytte for en brugt Volvo.  

Ikke for amatører

Bjarne Nielsen Skive sælger cirka 120 engrosbiler årligt - men byder på det femdobbelte overfor købelystne bilkøbere, nu altså via Autoproff.

Men er det blevet rent kagebord at være bilforhandler hvad angår byttebiler, siden Autoproff?

- Nej, vi kæmper alle stadig om det samme marked. Det er vigtigt, at vi gennemgår byttebiler meget præcist, ellers bliver vi straffet af køberne, trods en beløbsmargin i Autoproff. Derfor angiver vi altid her hos os et ubekendt felt ekstra, når vi angiver kosmetiske skader. Vi skal stadig vide, hvad vi gør - Autoproff er ikke for amatører, og vi kan stadig tage fejl, siger Søren Dahl Pedersen.

Føling trods digitalisering

Rikke Svinth supplerer med at sige, at man i Skive helst sælger egne bilmærker, og derfor byder på Kia- og Mazda-biler i Autoproff. Ligesom andre mærkeforhandlere opkøber egne bilmærker engros. Og her ses naturligvis på kilometertal og årgang.

- På trods af Autoproff skal vi stadig have god føling med markedet, for er der brug for 10 Ford Focus’er?

Men digitaliseringen er dejlig - vi lægger bilen ind med mindstepris, får notifikationer som fra apps, og køberen af engrosbilen henter selv bil, ligesom at fakturering sker automatisk - nemt og effektivt, uden at vi reelt møder vores opkøbende kollega i branchen, siger Rikke Svinth.

Troværdighed og kemi

Søren Dahl Pedersen istemmer med bemærkningen, at bilsalg i dag er drevet af statistik og data.

- Vi opererer meget med kendskab til antal gennemsnitlige lagerdage. Digital handel har radikalt forandret bilsalget til slutkunder over et par år. Lokal loyalitet væk, og slutkunderne ved meget om vores biler, når de kontakter os. Men det handler ikke kun om pris - vi har lige haft besøg af en slutkunde fra Odense, der lagde vægt på troværdighed og kemi med os i købssituationen, siger Søren Dahl Pedersen.

- Vi skal stadig have personlig begejstring for både nye og brugte biler, der kan smitte kunden. Og så skal vi så positive frø, så slutkunderne kommer igen og igen. Her er facetime med kunder langvejs fra også et kærkomment digitalt gode, der kan give salg, når vi selv har hentet biler hjem fra Autoproff, siger Rikke Svinth.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079