23948sdkhjf

Gratis markedsføring af elbiler

Flere bilfabrikker har kastet sig over "elektrisk Formel 1" - altså Formel E. Her er gratis argumenter for forhandleren, der har en måskekunde til en elbil. Især ét argument har de nye biler med sig.

ELBILMARKEDSFØRING Joe, jeg forstår det da godt; at vi skal passe på klimaet og alt det. Og det er da meget godt med de der elbiler; men de kan jo fortsat ikke køre ret langt på en opladning. Og sjov bilkørsel i en elbil - glemt det!

Det er fortsat en udbredt opfattelse "derude" blandt mange mulige kunder. Senest understreget, da FDM på sinFacebook-sige for nylig spurgte sin medlemmer, overvejer du at købe elbil eller ikke? Netop tvivlen om rækkevidden nu slår til og den almindelige køreglæde var blandt mange tvivleres argument for et nej, ingen elbil til mig.

Men netop her kan Formel E komme elbils-sælgere til hjælp. Formel E, der jo et navnet på det internationale, officielle FIA-mesterskab for Formelbiler med elmotor - en slags elbilernes Formel 1. Nu kører mesterskabet sin femte generation, og på især ét område har bilerne vist elbilernes fremskridt.

Der er en lang række elbiler på vej ud i de danske bilforhandleres vinduer.

Her er 15 udvalgte:

1) Audi e-tron. 2) Audi e-tron Sportback. 3) DS 3 Crossback E-Tense. 4) DS 7 Crossback E-Tense. 5) Honda EV. 6) Hyundai Kona Electric. 7) Kia e-Niro. 8) Mercedes EQC. 9) Peugeot 208 EV. 10) Porsche Taycan. 11) Renault Zoe Neo. 12) Seat Mii EV. 13) Skoda Citigo EV. 14) Tesla Model 3. 15) Volkswagen ID. Neo.



I Formel E’s første fire sæsoner klarede bilerne kun et halvt løb, hvorfor alle kørere skiftede fra første til anden bil midt gennem løbet. Den aktuelle sæson kører med de såkaldt Generation 2-racere, hvor strømmen rækker dobbelt så langt; så ligesom i "rigtig" Formel 1 er der en bil pr. kører. Det er beviset for de moderne batteriers større udholdenhed.

Videre er Formel E bevise, at der på ingen måde er lighedstegn mellem elbil og kedelighed kørsel. Elracerne kan accelerere fra nul til 100 km/t på 2,8 sekunder. Og selv om det ikke helt er på F1-niveau er det altså hurtigt, seriøst hurtigt. Det samme er topfarten på 280 km/t.

Så her er altså to væsentlige argumenter for sælgere af elbiler - det er så op til den enkelte kunde at vurdere, om dobbelt så langt på en opladning er langt nok. Og om fart i en racerbil kan omsættes til køreglæde i en familiebil.

Hvor bli’r koreanerne af?

Listen over bilfabrikker i den hurtigste e-motorsportsklasse er fire bilmærker lang, nemlig BMW, Jaguar og Nissan samt DS fra PSA-koncernen.

Her kan sælgere jo referer direkte til resultaterne på banerne rundt om i storbyerne, blandt dem Berlin (og måske ad åre København.) Især er BMW- og DS-slgerne sikkert ivrige her; lige nu er den ene af BMW’s biler på seriens foreløbige andenplads, DS besætter plads nummer tre og fire på stillingen her ved årsskiftet. Jaguar og Nissan er henholdsvis nummer syv og ni. Bedste Audi er her ved årsskiftet placeret som nummer ti.

Interessant er det, at de to bilmærker, der står med de måske to stærkeste elbilsnyheder i Danmark ikke er med i racerklassen. Hyundai nar jo netop lanceret Kona Electric (se vores rosende omtale i Biltest for professionelle på nettet. Og til foråret kommer så Kia e-Niro. Men ingen af de to er altså med i klassen, der jagter Formel 1 som motorsportens fornemste.

Men derfor er Formel E’s generelle argumenter jo de samme; at det moderne batteri i Generation 2-bilerne holder langt bedre og at en elbil altså godt kan være hurtig.


Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.297