23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Husk dækkene i CO2-regnskabet

Regummiering er lavthængende frugter miljømæssigt og økonomisk i en tid med udsigt til færre kinesiske dumpingpriser men flere problematiske nødtætninger, anfører brancheorganisationen FFRD.

FFRD Dæk er en uomtvistelig nødvendighed på køretøjer, men de færreste medtager dækkene, når der skal ses på transportselskabers "Grønne Profil". Køber man allerede fra starten nye kvalitetsdæk, kan denne investering lønne sig på den lange bane, både i form af lavere brændstofforbrug ved mindre rullemodstand, længere holdbarhed og muligheden for flere ekstra "liv" i form af regummiering.

75% af dækket genanvendes til at producere et nyt regummieret dæk, og sammenlignet med nye dæk anvendes 70% mindre olie, op til 20 kg mindre stål og CO2-emissionen er 40% lavere. Så hvorfor købe et nyt dæk på 70 kg, når man kan nøjes med 17 kg gummi til at forny slidbanen? Se ffrd.dk/fordele

I gennemsnit giver regummierede dæk op til 30% lavere udgifter pr. km end nye dæk. Jo flere gange karkassen kan regummieres, desto lavere bliver omkostningerne i dækkets samlede levetid.

Brug af regummierede dæk er ikke kun til gavn for samfundsøkonomien, men i høj grad også for miljøet.

FFRD-medlemmerne i Danmark producerer regummierede dæk efter de samme skrappe produktionsnormer, som gælder for det originale dæk, og med samme garanti.

Problemet med dumpingpriser på dæk ser ud til at blive mindsket, da der nu pålægges antidumpingtold på dæk fra Kina, som produceres med statsstøtte. Sagen blev rejst og ført i EU gennem vores europæiske paraplyorganisation, Bipaver, på vegne af alle regummierings-virksomheder i Europa. Priserne på de "billige" dæk var så lave, at regummieringsindustrien i hele verden er under voldsomt pres, og mange fabrikker er allerede lukket. Genbrugskulturen, med regummiering og reduktion i CO2 belastningen, er truet, når forbrugerne mister fornuften og ser kortsigtet på de driftsøkonomiske, miljø- og sikkerhedsmæssige konsekvenser. Vi håber, at dette retter sig i året, der kommer.

FFRD ser med bekymring på øget brug af "ikke genanvendelige" dæk og produkter der anvendes til nødtætninger i dæk. Især midler, som tilføres dækket, giver store udfordringer omkring arbejdsmiljø og sikkerhed, når dækkene afmonteres, rengøres og når tætningsmidlerne skal bortskaffes miljømæssig korrekt. Tætningsmidlerne kan i værste fald umuliggøre en optimal kontrol og eventuel reparation af dækkene forud for produktionen. De nedslidte dæk er grundstammen (karkassen), når dæk skal regummieres, og er derfor vejen til den grønne profil, som de miljøbevidste forbrugere bør have fokus på.

Dækbranchens ansvarlige brancheforeninger vil fastholde fokus om emnerne også i det nye år med ønsket om en grønnere og sikrere profil for det mobile Danmark.

Godt Nytår

Erik Neuberg Rasmussen,
formand for Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk i Danmark

BREAKING
{{ article.headline }}
0.157