LÆRLINGEMANGEL Tun din Fremtid er navnet på en ny forening og kampagne i autobranchen, der skal samle kræfterne på tværs i branchen for at tiltrække unge til autofagene. Det sker i erkendelse af, at for ringe søgning til autobranchen blandt de unge betyder, at der vil mangle op mod 4000 mekanikere i 2025, hvis ikke aktørerne i branchen for alvor selv gør en indsats.
Bag initiativet, med opstart af den fuldstændig upolitiske og brede forening, der gerne skal tælle både frie værksteder, mærkeværksteder, bilimportører, leverandører og tekniske skoler, står fem auto-folk med rødder i den frie del af branchen. De har sammen udarbejdet et manifest som opråb til branchen og hyret reklamefirmaet Pryhl i Odense, der skal lancere en kampagne samt agere sekretariat med opbygning af en hjemmeside som omdrejningspunkt, udbredelse på sociale medier - der jo er de unges boldgade - med videre.
Blandt andet skal kampagnen skabe et univers via animationer, der kan give de unge en kombination af information og underholdning og gøre dem nysgerrige på at søge yderligere information om uddannelsen som mekaniker.
- Vi skal kommunikere på de unges præmisser - i øjenhøjde og dér, hvor de unge er. De er digitale til fingerspidserne, og på sociale medier søger de information, bliver underholdt og dyrker deres relationer. Med en digital strategi kan vi derfor ramme dem meget præcist og målrettet, siger formand for foreningen, Henrik Hansen, indehaver af værkstedskæden CiPeCare.
Opgør med fordomme
Motivet til kampagnen og foreningen er at gøre op med de unges manglende kendskab til erhvervsuddannelserne og fordomme, der får gymnasiet til at fremstå som valget, der giver flest muligheder og betragtes som en velkendt og tryg fortsættelse af grundskolen. Nogle unge føler sig efter folkeskolen simpelthen for unge til at vælge en præcis erhvervsfaglig retning, som de tænker vil begrænse dem resten af livet, mener Tun din Fremtid-foreningen.
- Vi vil hjælpe de unge med at få øjnene op for fremtidsmulighederne i mekanikerfaget, og at det er en afvekslende uddannelse, der kan tage de unge i tusindvis af retninger. Det er netop alt andet end den sidste udvej. Det kræver, at både hovedet og hænderne er skruet ordentlig på, siger Henrik Hansen og fortsætter:
- For at vores projekt skal lykkes på lang sigt, kræver det et sejt træk og en holdningsbearbejdning. Vi skal arbejde med opfattelsen af uddannelsen og vise, at det at blive mekaniker er et intelligent valg.
Brug for brancheopbakning
Tiltaget med foreningen blev påbegyndt i september. Kampagnen lanceres snarest muligt. Der er sendt brev til andre brancheorganisationer og større aktører for at få opbakning, ligesom initiativtagerne søger at skabe interesse hos nogle af de store mærkeforhandlere, der kan være fyrtårne i kampagnen om det generelle problem i autobranchen; at skaffe nok gode og motiverede unge.
- Vi samler også meget snart de store autogrossister til et møde, hvor vi præsenterer initiativet for at skabe opbakning og rejse penge til kampagnen, der skal tale direkte til de unge i øjenhøjde, siger Henrik Hansen og fortsætter:
- Vi har en stor opgave foran os og har brug for kæmpe opbakning fra hele branchen - for vi vil jo alle gerne eksistere om 10 år, ligesom vi gerne vil undgå den konstant skærpede situation med løntryk og hugst af hinandens medarbejdere. Vi skal se langsigtet - og få alle til forstå, at det fint kan lade sig gøre at tjene penge på at tage gode lærlinge ind.
Se unge som investering
- Men det kræver en holdningsbearbejdning i dele af branchen, hvis kampagnen skal blive en succes. Vi skal være klar til at tage godt imod de unge, tilbyde dem en læreplads og åbne vores døre for dem, når ambitiøse unge og uddannelsesinstitutioner banker på. Vi skal se dem som en investering i vores fremtid og ikke som et ubelejligt onde, der sinker vores arbejdsgange, siger Henrik Hansen.
Initiativtagerne forventer at samle omkring 400.000 kroner til opstarten via de frie værksteders lokalforeninger i regi af Dansk Bilbrancheråd.
I alt er der budgetteret med en million kroner til start, og det samme til årlig drift.
Unge skal tunes ind på autobranchen
Ny forening på tværs af frie værksteder, mærkeværksteder, bilimportører og leverandører går i luften med kampagne og sekretariat.