23948sdkhjf

Hasteloven om elbiler træder i kraft nytårsdag

Uændret registreringsafgift og større fradrag i 2019.

ELBILER Fradraget for elbiler øges med 30.000 kroner i den ny afgiftslov for el- og andre grønne biler fra og med 1. januar 2019.

Et enstemmigt folketing vedtog hastelovforslaget torsdag den 20. december ved middagstid, og det lader registreringsafgiften forblive 20 procent af den fulde afgift i de næste 12 måneder, hvorefter indfasningen genoptages 1. januar 2020 med et spring til 40 procent.

Fradraget på 10.000 kr. øges til 40.000 kroner i 2019 og forhøjes til 77.500 kroner i 2021, hvorefter det helt bortfalder.

Ifølge skatteminister Karsten Lauritzen (V) betyder det, at registreringsafgiften er nul de næste to år af værdien op til 400.000 kroner.

Importbiler følger samme regler

Loven gælder også for importerede brugte eldrevne biler, bekræfter Skatteministeriet.

- Registreringsafgift for brugte køretøjer fastsættes med udgangspunkt i reglerne for nye køretøjer med en nedskrivning afhængig af køretøjets værditab, forklarer ministeriet.

Tre fodfejl rettes

Ved 2. behandlingen tirsdag 18. december stemte alle for skatteminister Karsten Lauritzens ændringsforslag, der er uden betydning for kernen.

De handler om en manglende fodnote, henvisning til en forkert paragraf samt en sproglig fejl, så "køretøjer" udskiftes med "biler" i lovteksten.

Forslag om grønne firmabiler nedstemt

Grønne firmabiler fyldte det meste af Folketingets debat ved førstebehandlingen og i skatteudvalgets diskussioner.

De fem partier i rød blok – Socialdemokratiet, Enhedslisten, Alternativet, Det radikale Venstre og SF – foreslog et firårigt fradrag på grønne firmabiler.

De ønskede at nedsætte den årlige skattepligtige værdi af rene el- og brintbiler med 35.000 kroner årligt i årene 2019-2022. Beløbet var 25.000 kroner for pluginhybridbiler og natur- og biogasdrevne biler.

Skatteordfører Dennis Flydtkjær (DF) luftede et teknologineutralt forslag om miljøvenligere firmabiler (både benzin- og eldrevne biler), hvor beskatningen sænkes fra 25 procent af værdien til 20 procent, samtidig med at der skrues op for miljøtillægget (i dag 7500 kroner). Derved ville staten ikke miste afgiftskroner.

Karsten Lauritzen er forholdsvis positiv over for Dennis Flydtkjærs forslag om en generel ændring af firmabilbeskatningen:

- Det er en klogere måde at fremme det miljørigtige end bare at lette afgiften for en Tesla. Han afventer den endnu ikke nedsatte transportkommissions anbefalinger i 2020.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109