23948sdkhjf

Hårdt indgreb mod selvanmelder-ordningen

For hårdt, mener AutoBranchen Danmark.

EKSPORT-BILER Regeringen går for hårdt til værks. Når selvanmelder-ordningen for eksport af brugte biler lukker i 2020, er det et unødvendigt tilbageskridt, som nu også rammer alle de ærlige virksomheder i branchen i stedet for kun at fokusere på de brodne kar.

Det siger direktør i AutoBranchen Danmark, Gitte Seeberg, efter regeringen og et bredt politisk flertal netop har aftalt at afvikle selvanmelder-ordningen for eksport af brugte biler.

Det sker efter Statsrevisorerne i en rapport fra oktober havde påvist svindel med ordningen, hvor der årligt udbetales omkring én milliard kroner i eksportgodtgørelser.

Erstatter fleksibelt system

- Vores egen branche har i årevis råbt politikerne op og peget på, at det var for let at svindle. Derfor skulle der selvfølgelig ske noget. Men politikerne har valgt at erstatte et fleksibelt system med et administrativt tungt system ved at ansætte en masse nye medarbejdere i Motorstyrelsen, der skal stå for en manuel kontrol af alle eksportbiler. Det er et klart tilbageskridt, siger Gitte Seeberg.

 AutoBranchen Danmark havde gerne set, at regeringen havde beholdt selvanmelder-ordningen, men at der var sket betydelige opstramninger, som kunne have holdt de brodne kar væk fra branchen.

Peger på tre stramninger 

Gitte Seeberg nævner især tre oplagte stramninger.

  1. Indføre en licensordning, så ikke hvem som helst kan blive selvanmelder.
  2. Styrk den løbende kontrol i virksomhederne.
  3. Forhøj garantistillelsen blandt selvanmeldere til 1/12 af årets eksportrefusionen.

 Indtil selvanmelder-ordningen lukkes skærpes den løbende kontrol med virksomhederne og der, hvor der kan konstateres svindel med eksportgodtgørelser, vil Motorstyrelsen sætte hårdt ind med bøder og forbud. Ifølge den politiske aftale, skal der ansættes cirka 50 personer ekstra i Motorstyrelsen til kontrol.

Import-biler

Regeringen har samtidig besluttet, at den vil iværksætte en undersøgelse af selvanmelder-ordning for importerede biler. Indtil den foreligger, vil selvanmelder-ordningen fortsætte for importerede biler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125