23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Volvo viser ingen biler på biludstilling

På biludstillingen i Los Angeles i USA, Automobility LA, overrasker Volvo med ikke at præsentere en eneste bil.

NYBRUD This is not a car - Dette er ikke en bil. Sådan lyder Volvos slogan, inspireret af den belgiske kunstner René Magritte, der af et maleri, der tydeligvis forestillede en pibe hed havde påskriften "Ceci n’est pas une pipe" - dette er ikke en pibe. Sloganet bruges på

på Los Angeles Motorshow, Automobility i Los Angeles, hvor Volvo i stedet lader de besøgende stifte bekendtskab med Volvo’s vision om, hvad en bil kan udvikle sig til.

- Siden de første biludstillinger blev afholdt, har det været med bilerne i centrum. Udstillet på en drejescene eller skjult under et silkelagen. Men biler forandrer sig, industrien forandrer sig, og det samme gør også menneskers forventninger til, hvordan biler skal anvendes. Det er disse forandringer, Volvo ønsker at afspejle på Automobility LA, hedder det i en pressemeddelelse fra Volvo.

I dag er forbrugernes oplevelse af et bilmærke vigtigere end krom, læder og hestekræfter. På Volvo-standen, hvor de besøgende normalt ville se en bil udstillet, bliver de i stedet mødt af en simpel, men overraskende erklæring: "Det her er ikke en bil".

- Ved at benævne messen Automobility LA har arrangørerne anerkendt den disruption, der påvirker vores branche, siger Mårten Levenstam, ansvarlig for produktstrategi hos Volvo Cars. Han fortsætter:

- Vi vil gerne vise, at vi har forstået beskeden og vi vil fortælle om, hvordan bilverdenen kommer til at se ud i fremtiden. Så i stedet for at stille med en konceptbil, taler vi om selve bilkonceptet. Vi kommer ikke til at vinde "Car of the Show"-prisen i år, men det har vi det fint med. For det er ikke en biludstilling.

Nye partnerskaber

Foruden denne markante udmelding demonstrerer Volvo en række interaktive tilslutningsmuligheder, som varelevering til bilen, dele-biler, virksomhedens vision for selvkørende biler, som også blev demonstreret med Volvo 360c konceptet og abonnementsservicen Care by Volvo.

- Vores industri er under forandring. Vi vil ikke bare at bygge og sælge biler, vil vi give vores kunder friheden til at vælge en personlig, bæredygtig og sikker vej. Vi giver vores kunder adgang til en bil, inklusive nye, attraktive tjenester, når og hvor de ønsker det, siger Håkan Samuelsson, administrerende direktør og koncernchef for Volvo Cars.

Han understreger, at Volvo tror på værdien af strategiske partnerskaber.

- Med etablerede teknologivirksomheder som Amazon, Google og Nvidia, såvel som teknologiske startups som Luminar og Zenuity er Volvo på forkant med nye typer partnerskaber, siger han.

Med sit nye selskabsformål "Freedom to Move" - på en personlig, bæredygtig og sikker måde - er det Volvos mål at vise vejen ind i fremtiden.

Midt i næste tiår vil halvdelen af det årlige bilvolumen være rene elbiler, en tredjedel vil være selvkørende, og halvdelen af alle biler bliver tilbudt på abonnementsbetingelser. Det kommer til at udvikle Volvo’s kunderelationer, hvor over fem millioner relationer vil være etableret, hedder det i pressemeddelelsen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.173