BILTEST En kæmpe skærm, to knapper og en lille hylde til din iPhone. Sådan ser fremtidens bil ud, hvis du spørger den amerikanske bilproducent Tesla, og i den nye Tesla Model 3 er fremtiden her allerede.
Danske Tesla-fans får først bilen om et lille halvt år. Præcis hvornår vil Tesla ikke ud med, for det afhænger af, om produktionen går som CEO’en Elon Musk prædiker via Twitter.
Hos Tesla vil man heller ikke oplyse, hvor mange danske kunder, der har bestilt og betalt 10.000 kr. i depositum på køretøjet, eller hvor stort batteriet er.
Mobil reparation og service
En ting er dog helt sikkert; Tesla i Danmark kommer ikke til at investere i mursten og servicefaciliteter, for den nye 3’er er i endnu højere grad end Model S og X designet til at kunne fejlrettes via nettet.
Den overvejende del af service på Model 3 vil kunne udføres via mobilservice, hvor Tesla kommer ud til kundens hjem eller arbejdsplads.
Den mobile form for service begyndte i USA og har siden spredt sig til de fleste markeder og er uløseligt forbundet med, at Tesla har designet produkterne, så det kun sjældent er nødvendigt at bruge lift til service. Det meste klares på gulvet, mens kunderne napper en kaffe og kan skæve til mekanikerens arbejde med deres elektriske bil.
En meget speciel bil
Efter godt 1.000 km i bilen er det tydeligt, at Model 3 er en meget speciel bil, hvor der er vendt op og ned på forestillingen om, hvordan man indretter kabinen.
Model 3 har ingen startknap. Du sætter dig blot ind, spænder sikkerhedsselen, trykker bremsen ned, vipper en stikkontakt og vupti, så er du rullende.
Bilnøglen er et kreditkort, som man blot skal have på sig i tilfælde af, at mobilen går i stykker eller løber tør for power.
Den daglige betjening sker ellers via mobilen, og det fungerer perfekt, ligesom installeringen af Tesla-appen går legende let.
Et enkelt password og du har kontrol over stribevis af funktioner på mobilen inklusive mulighed for at køle kabinen til en forudbestemt temperatur. Det er smart, når termometret som under testen i det varme Californien viser 36 grader i skyggen og solen bager fra en skyfri californisk himmel. I Danmark kan man naturligvis vælge at varme bilen op på forhånd.
En ung bil
Tesla Model 3 er en ung bil, der går mod tidens tendens med høje karrosserier, der er nemme at komme ud og ind ad.
A-stolpen er meget kraftig og samtidig så flad i designet, at man skal dukke hovedet meget, når man stiger ud og ind ad bilens forsæder. I økologiens tidsalder har Tesla besluttet, at bilen ikke kan leveres med lædersæder, så derfor er vores røde testbil udstyret med kunstlæder, der i øvrigt ikke yder meget støtte.
Model 3 er en billigere bil end Model S, og det ses omgående i interiøret. For at spare vægt og omkostninger betjenes bilen udelukkende fra en 15’’ stor skærm og to knapper på rattet. Desuden er der knapper til betjening af ruderne, men ellers er bilen som støvsuget for knapper og greb.
I praksis er det ikke så funktionelt, at alt skal betjenes via skærmen, men det er nok et spørgsmål om at vænne sig til det.
Testbilen har omkring 8.000 km på den digitale kilometertæller, og fornemmelsen af bilens samlekvalitet er en blandet oplevelse. Flere steder bærer interiøret præg af at være håndsamlet, og andre steder er det tydeligt, at Tesla er nybegynder, men den totale oplevelse af interiøret er positiv på den anderledes måde. Man mærker, at Tesla er skabt af folk uden historisk forankring i bilindustrien, og det er forfriskende at opleve.
Lad bilen styre
Når man ser en Tesla Model S ved siden af en Model 3, er det påfaldende, hvor meget de to produkter ligner hinanden, og der er da også kun en forskel på 29 cm i længden på de to modeller. I akselafstand er forskellen ni cm.
Desuden har den billigere Model 3 ikke de smarte elektriske håndtag, som storesøsteren. 3’eren har mekaniske dørhåndtag, hvor du stikker tommelfingeren ind og klapper/trækker en ’’pind’’ ud, der funger som håndtag.
Bag rattet opleves Model 3 som en mindre bil, der lettere skifter retning, og som ikke har den lidt tunge oplevelse, som Model S har.
Op til 500 kilometer
Billig-Tesla’en leveres med to forskellige batterier i USA. Long Range angives til cirka 500 km på en fuld opladning, mens standardbatteriet giver cirka 420 km i rækkevidde. Som udgangspunkt er bilen baghjulstrukken, men fås også med 4WD og stort batteri. De angivne værdier gælder udelukkende for amerikanske biler, idet data for europæiske versioner endnu ikke er offentliggjort. Tesla oplyser heller ikke størrelsen på batteriet. Senere kommer Model 3 med et mindre batteri (ca. 350 km) og en pris fra 35.000 $, hvilket formentlig betyder 370.000 kr. i Danmark.
Model 3 er en tung bil, og det præger køreoplevelsen i negativ retning, men det samme gælder for de andre elektriske biler.
I gennemgangen af bilen gør Tesla tydeligt opmærksom på, at de selvkørende funktioner udelukkende er designet til lande- og motorvej, og efter timevis på motorveje med op til syv spor i hver retning står det klart, at Model 3 styrer bedre, end du selv kan gøre det.
Bilen holder ganske enkelt perfekt sin bane og afstand til bilerne i banerne ved siden af, og i bløde kurver kan du heller ikke selv gøre det bedre. Det hænger sammen med, at bilens styretøj er noget af det mest følelsesløse, der kan købes for penge. Du fornemmer ikke meget kontakt mellem dine hænder på rattet og forhjulene, og derfor gætter du nærmest, hvad rattet skal have af styreinput for, at en blød kurve køres jævnt, uden at bilen vandrer mellem linjerne.
Et fast greb om rattet
Tidligere var Teslas selvstyrende funktion så automatisk, at man kunne undlade at holde på rattet i lang tid, men det har fabrikken været nødt til at ændre på.
Testbilen gør derfor præcis som andre biler med selvkørende funktioner høfligt, men bestemt, opmærksom på, at du skal have hænderne på rattet, mens bilen selv kører. Undlader du at følge advarslen tre gange, er systemet ikke længere til rådighed, før bilen er stoppet og startet igen.
På motorvej er den selvkørende funktion det bedste, jeg har prøvet, men desværre er det et enten-eller-system. Enten lader du Model 3 om at styre og holde øje med andre biler omkring dig, eller også overtager du 100 procent styringen. Hvis du selv vil korrigere styringen et øjeblik, slår systemet på et splitsekund fra, og bilen drejer pludselig voldsomt i den retning, du vil justere kursen. Det opleves som meget dramatisk og utrygt.
På vores tur rundt i det sydlige Californien kørte vi ofte i bilens chill mode. Det er en indstilling, hvor kræfterne er prioriteret ned, så man ikke fristes af ligegyldige accelerationer, der blot dræner batteriet for masser af strøm.
På teststrækningen kørte vi, hvad der svarer til mellem 400 og 500 km på batteriet og oplevede lynladning med op til 750 km/t fra Teslas superchargere.
Når bilen kommer til Danmark, bliver det inklusive seks måneders gratis supercharge.
Fremtiden er flyttet ind i den nye Tesla
Tesla Model 3 har allerede taget hul på fremtiden. Vi tog en langtur i bilen, der først er på danske veje om et halvt års tid