23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

"Jeg tror på en elektrisk fremtid for mit fag"

Niklas Weishaupt er tæt på at være færdiguddannet mekaniker, og han mener allerede nu, at han får brug for flere kurser i el- og hybridbiler. Og den fremtid skræmmer ham ikke.

RETNING Niklas Weishaupt kigger ned på det åbne motorrum i en Volkswagen e-Up. Det er tydeligt at se, at den snart færdiguddannede mekaniker kigger lidt ekstra godt på de store, orange kabler, som betyder stærkstrøm. Den lille bil holder på det værksted, som bruges til grundforløbet for personvognsmekanikere hos CELF på Falster. Den unge mekaniker glæder sig til at komme i gang med det rigtige arbejdsliv og han frygter på ingen elbiler, som de nogle gange udpeges som den store dødsdom over værkstederne.

- Jeg synes, det er vildt spændende at se hvor meget nyt, der kan lægges ind i nye biler. Det kan godt være, at antallet af mekaniske opgaver falder, men der kommer jo hele tiden nyt elektronik til, som gør, at fremtiden biler fortsat vil være meget komplekse. Derfor vil der altid være behov for mekaniker, bilteknikere eller hvad vi måske skal kalde os selv i fremtiden, siger Niklas Weihaupt.

Han startede på uddannelsen for omkring fire år siden, og dengang var der stadig et stort fokus på benzin og diesel. I dag har teknikken i den grad skiftet over til hybrid og elbiler, og så er alt fra bilernes lyssystemer og til kabinerne blevet langt mere digitale, end de var for blot nogle få år siden.

- Man skal tænke på, at biler på el stadig har sliddele lig bremser, støddæmpere, styretøj og elektronik. Mange af opgaverne vil sikkert adskille sig fra dem, man har i dag, men overordnet set forsvinder efterspørgslen ikke. Men fremtiden er klart mere rettet mod testere og computere, forklarer Niklas Weihaupt.

Mere overskud

Niklas Weihaupt er glad for, at en erhvervsskole som CELF har taget både digitale undervisningsbøger til sig sammen med brugen af videoer og quizzer. På den måde kan man ifølge den unge mekaniker både sikre, at de stærkeste hele tiden bliver udfordret, mens de lidt svagere får mere opmærksomhed fra faglærere, som har lidt mere luft i dagligdagen.

- Det har været fedt, at skolen har bakket op om digitalisering, også når det kommer til det materiale, der undervises med. Jeg tror også det er noget af det som skal sikre, at frafaldet mindskes bedst muligt på erhvervsskolerne, siger Niklas Weihaupt.

- Video er virkelig fedt. Der findes så mange gode og brugbare how-to-videoer for alle dem, som lærer bedst visuelt frem for at få noget læst op eller få det fortalt én gang af en underviser. Video-opgaver giver også mere ro. Og rigtig mange bliver mere selvhjulpne. Det er en god ting, siger han.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.048