23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

"Vi kan godt snart sløjfe titlen mekaniker"

Fremtidens opgaver på værkstederne ændrer karakter, så der i højere vil være tale om teknikere frem for mekanikere.

UDDANNELSE På Falster er man i fuld gang med at tilrettelægge det, som både faglærere og direktøren for erhvervsskolen CELF selv definerer som fremtidens uddannelse for de unge mennesker, der skal arbejde med biler. Men én ting går igen, når man går rundt på skolen og får et indblik i, hvordan elever i autobranchen i dag skoles. Ordet "mekaniker" dækker ifølge både personalet og elev ikke rigtig længere over, hvad det præcist er, man bliver uddannet til. En af dem, Motor-magasinet møder på sit besøg er faglærer Arly Hvid Troelsen. Han beskriver det sådan her:

- Uddannelsen er i det her år ved at ændre karakter. Tidligere var der meget mekanisk arbejde, men dag starter stort set alle opgaver med at man sætter en tester på bilen og går over til sin computer. Så fra at være mekaniker er mange af de unge i høj grad teknikere. Det betyder også, at vi kan tiltrække flere typer af unge, der især brænder for det digitale, fortæller Arly Hvid Troelsen.

Han bakkes op af kollega Carsten Braad Jensen, der underbygger det med en anden klar trend, som breder sig i autobranchen.

- Vi oplever helt klart at alt, der kan elektrificeres, bliver det. Og her tænker jeg ikke kun på drivlinjen. Jeg tænker på en stribe komfortsystemer, lys og assistentsystemer. Og meget af det er lig med alt andet end mekanisk arbejde. Ergo får teknikeren en bærende rolle, siger Carsten Braad Jensen.

Video stiger i betydning
En rundtur på CELF og det værksted, som bliver brugt til hovedforløb, viser en rent og meget ryddeligt værksted, hvor der holder flere typer af biler. Skolen køber mellem en og to biler om året, og bilerne på skolen er typisk højst ti år gamle. De fordeler sig også på flere drivlinjer i forhold af benzin, diesel, hybrider og elbiler. Det betyder samtidig, at undervisningsforløbene bliver mere komplekse, men på CELF har man to stærke kort på hånde til at klare det.

Direktør for CELF på Falster Søren Vikkelsø forklarer, mens han står ved indgangen til værkstedet:

- Vi har en klar målsætning om, at stort set hele undervisningsmaterialet er digitaliseret i 2020. I dag nærmer vi os på mange af uddannelser over 80 procent. Fordelen ved at gøre det digitalt er, at de unge på en helt anden måde kan søge i materialet og have det rådighed døgnet rundt. Det ser vi som en klar fordel, fortæller Søren Vikkelsø.

Der er også en anden fordel ved at have det hele online.

- Vi opretter i stigende grad YouTube-konti, som bruges af både faglærere og elever i forløbene. Rigtig mange lærer ganske enkelt bedre ved at se det beskrevet for sig, frem for at de skal læse om det i en bog eller vente på, at en lærer har tid til dem, siger direktøren.

Det er faglærer Carsten Braad Jensen helt på linje med.

- Fordelen for os undervisere er også, at vi langt lettere kan sætte flere hold i gang samtidigt. Det betyder, at vi får mere luft i hverdagen til at give dem, der har brug for en ekstra støtte, et hånd mere. Det sker, fordi video kan sætte opgaver, hvor vi før skulle samle dem i en flok og instruere dem, siger han.

Ingen af tre mener i øvrigt, at uddannelsen lige så godt kan lukke i takt med, at der ruller flere elbiler ud på vejene. I stedet vil opgaverne ændre sig på værkstedet, og kundskaberne som personvognsmekaniker vil overleve mange år i endnu. Det mener i hvert fald direktør Søren Vikkelsø.

- Det er selvfølgelig meget svært at spå om, hvor mange mekanikere, vi får behov for i fremtiden. I min optik vil vil altid have brug for mekaniker, teknikere eller hvad vi nu skal kalde jobbet. Det bliver måske ikke nødvendigvis på et værksted med fysiske opgaver. Det kan lige så godt blive på det digitale og softwareområdet med apps, forklarer Søren Vikkelsø.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.172