23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Mærkedelen hilser ny forening velkommen

Bilbranchen og AutoBranchen Danmark minder om egne tiltag, der også skal trække lærlinge til autofagene.

TILGANG Den brede, upolitiske nye brancheforening for fremme af lærlinge-tilgang får pæne ord med på vejen fra de to brancheforeninger, der primært tæller mærke-bilforhandlere som medlemmer. Og det selv om Tun Din Fremtid-foreningen og kampagnen udspringer fra den frie del af autobranchen.

Bilbranchen hilser initiativet velkommen:

- Det ser ud til at være et spændende initiativ, som vi hilser velkommen. Vi har i Bilbranchen siden 2015 kørt image- og rekrutteringskampagnen "Bilkarriere", der skal få unges øjne op for mulighederne i branchen, herunder mekanikeruddannelserne. Kampagnen har indtil videre haft mere end 25 millioner visninger overfor unge og mere end 100.000 unikke besøgende på dens hjemmeside. Men der er brug for alle de initiativer, vi kan få, til at løse branchens rekrutteringsudfordringer. Og derfor er det godt med endnu et tiltag, siger direktør i Bilbranchen, Thomas Møller Sørensen.

Også direktør i AutoBranchen Danmark, Gitte Seeberg, finder initiativet godt:

- Kampen for at sikre arbejdskraft til branchen stopper ikke ved regeringens tiltag og fornyet fokus på erhvervsuddannelser. Der er brug for alle kræfter. Det gælder staten, kommunerne, erhvervsskoler, folkeskoler, brancheorganisationer, virksomheder og fagforbund.

- I de store organisationer er vi gået i gang. I AutoBranchen Danmark har vi dedikeret en medarbejder til området, og vi har indledt samarbejde med Dansk Automobil Sports Union i et storstilet skoleprojekt, som gerne skulle skabe interesse om mekanikerfaget. I AutoBranchens Arbejdsgiverforening har vi en anden rekrutteringskampagne i gang indenfor autolakerere i samarbejde med de øvrige organisationer i malerfaget. Og vi har ikke i sinde at stoppe her. Det vigtige er, at alle støtter op. Virksomhederne, arbejdsgiverne skal også tage et ansvar for at få flere elever ind, siger Gitte Seeberg.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094