KLIMAPLAN Regeringen har sat en historisk retning for grøn omstilling - det skal være slut i 2030 med salg af diesel- og benzinbiler og i stedet skal der køre en million grønne biler kører på vejene.
Det glæder branchedirektør Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance (DEA). Hun vil gerne hjælpe regeringen og Folketinget med et bud på en køreplan for den vision, som statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) fremlagde ved folketingsårets begyndelse den 2. oktober om én million grønne biler i 2030.
1. Fastfrys afgift
- For det første skal salget af nye elbiler øges kraftigt. Vi har alt for usikre vilkår. På kort sigt har vi brug for en ordentlig ’booster’, siger Lærke Flader med et langt blik til Christiansborg.
1) Registreringsafgiften på elbiler skal fastfryses og ikke forhøjes til nytår.
2) Medarbejdere skal belønnes for at vælge den grønne firmabil. Det er effektivt i andre lande.
3) Ordningen med processtrøm skal forlænges, så det er billigere at køre på el end diesel.
- Et kraftigt skub i salget kunne bringe bestanden op på 40.000 grønne biler i 2020. Det skal til, hvis vi vil nå en million biler i 2030, siger hun.
2. Afgiftsreform
En beregning fra FDM viser, at for en mellemklassebil vil elbilen være billigst, hvis man forlænger nedsættelsen af afgiften på processtrøm, fremhæver Lærke Flader.
Derfor er politikernes opgave at lave en langsigtet, bæredygtig bilbeskatning, så der ikke opstår usikkerhed om elbilers afgift hvert år som nu.
- Dertil er der behov for en bæredygtig langsigtet afgiftsmodel, så forbrugerne og bilbranchen ikke hvert år skal stå med en usikkerhed om, hvad der skal ske med bilafgifterne, så vi ikke udhuler brugtvognsmarkedet, og så staten kan få de nødvendige indtægter i statskassen, erklærer Lærke Flader.
- Få den kommission i gang nu, inddrag branchen og politikere, så resultatet kan omsættes i lovgivning, lyder opfordringen om den transportkommission, som regeringen har bebudet i sin klimaplan.
- Vi skal altså holde hånden under elbiler, indtil de kan klare sig selv. Flere finansielle tænketanke, som Bloomberg regner med omkostningsparitet i 2024-2025, altså at eldrevne mellemklassebiler er økonomisk konkurrencedygtige med fossilbiler. De grønne biler skal derfor hurtigst muligt indfases i et sådan nyt afgiftssystem.
I 2025 skal bestanden passere 300.000 grønne biler, hvis stigningen mod en million i 2030 foregår nogenlunde lineært. Til sammenligning regner Energistyrelsens fremskrivning med 300.000 grønne biler i 2030 i et scenario, hvor politikerne lader alt uændret.
3. Plan for det rigtige antal ladestandere
For det tredje skal der udarbejdes en landsdækkende plan for offentlige ladestandere. Et EU-direktiv siger ét ladepunkt per 10 biler. Det er for firkantet at opstille 100.000 offentlige ladestandere til en million biler.
- Der er ikke helt brug for 100.000 offentlige ladestandere, når en elbil kan køre 500 km på én opladning. EU-direktivet tager ikke højde for teknologiudviklingen og hjemmeopladning.
- Hjemmeopladningen er rygraden i vores infrastruktur. Det er her, at det er nemt og billigt at oplade, og her har vi mulighed for at styre forbruget af hensyn til elnettet. Vi har også brug for et stærkt offentlig tilgængeligt ladenetværk i hele Danmark, som tager højde for teknologiudviklingen både i forhold til rækkevidde og opladningshastigheder, påpeger hun.
Dansk Elbil Alliance foreslår, at den kommende transportkommission laver en national ladeplan, der kortlægger behovet, så mangel på offentlige ladestandere ikke bliver en barriere for elbilister.
- Noget vil markedet klare, men der er også brug for en landdistriktspulje til det, som markedet ikke klare, siger hun om klimaplanens pulje på 80 millioner kroner til infrastrukturen.
4. Myter og information
For det fjerde ønsker DEA en oplysningskampagne med staten som afsender, som borger for saglighed og objektivitet. Kampagnen skal omfatte befolkningsundersøgelser.
- Vores nye brugerundersøgelse viser, at alt for mange myter blokerer for køb af grønne biler.
5. Erhvervsvækst
Femte og sidste punkt handler om job og erhvervsudvikling. DEA foreslår et vækstudvalg med bilindustri, energiselskaber og myndigheder.
Apple gik ind i musik, Amazon gik ind på bogmarkedet, og bilproducenterne vil være elhandlere.
- Der sker en disruption, som vi skal opfange i Danmark. Branchens virksomheder vækster med høje rater, som kun Novo Nordisk ikke kan være misundelig over. Den vækst skal vi gribe ved at fjerne barrierer.
- Vi er så dygtige til integration af elnet og forbrug, at det også kan blive sjovt for bilproducenter.
Elnet og el-kultur
Dansk Elbil Alliance har til huse hos Dansk Energi, hvor man har svar på spørgsmålet, om elnettet kan forsyne en million biler.
- Med varmepumper og en million elbiler vil 75-90 procent af lavspændingsnettet være udfordret, medmindre man formår at skabe andre forbrugsmønstre - opladning og tøjvask om natten - og laver ordninger med afbrydelser af større kunder.
Det bliver en fælles opgave for bilindustri og elselskaber at kortlægge og fortælle myndighederne, hvad der er behov for, fortsætter Lærke Flader.
Der er et akut behov for opstilling af ladestandere hos autoforhandlere og værksteder, som typisk ligger i bestemte områder i nærheden af større byer.
- Bilindustrien og Dansk Energi er ved at kortlægge behovet de enkelte steder, så man sikrer mod både over- og underinvestering i netudbygning.
Sådan får vi en million grønne biler i 2030
Dansk Elbil Branche giver sit bud på, hvordan Danmark kan nå regeringens mål om en million grønne biler i 2030