RÆKKEVIDDE 100 kilometer, 250 kilometer, 300 kilometer, 500 kilometer. Antallet af kilometer til rådighed på batteriet har været det hotte emne, når det kommer til elbiler, i lige så mange år, som de elektriske biler har fået opmærksomhed. Nysgerrigheden i den bredere befolkning startede for alvor med den lille høje fra Japan, Mitsubishi i-Miev, som for godt 10 år siden var den første masseproducerede elbil. Med en rækkevidde i den virkelige verden, langt væk fra målingerne i laboratoriet, på i bedste fald 100 kilometer, var i-Miev langt fra at være noget alternativ til en almindelig bil med helt almindelig forbrændingsmotor.
I 2018 virker i-Miev til at være fra en tid for længe siden, og mens den elektriske Mitsubishi var med til at give opmærksomhed og starte et teknologi-kapløb, så er det Tesla, der har givet bilindustrien en el-indsprøjtning og alle andre bilproducenter en lærestreg. Luksusmodellen Tesla Model S har brudt i gennem loftet som en raket, og P100D-modellens teoretiske rækkevidde på 572 kilometer er stadig uden sammenligning den bedste på markedet.
Rækkevidden i elbilerne vil i lang tid fremover være det varmeste emne og det mest omdiskuterede, for mens 572 kilometer bare er et tal, der venter på at blive overgået, så er der lang vej til, at elbilerne kan lades op med den lethed og det tempo, som vi tanker benzin- og dieselbilen i. Infrastrukturen og enigheden om de rigtige teknologier mangler simpelthen. Men elbilerne handler om meget mere end rækkevidden - de er mere end bare en grå masse af biler, for vi er meget hastigt på vej ind i en fremtid, hvor de elektriske biler er lige så forskellige som dem med forbrændingsmotor.
Den store variation mellem elbilerne er allerede ved at åbne sig, og hvad er bedre end at komme med rigtige gode eksempler på netop forskelligheden? Motormagasinet har sat sig bag rattet af tre meget forskellige elbiler for at finde ud af, i hvilken retning strømmen bevæger sig. De kan alle tre købes her og nu, og de giver et klart praj om, hvad vi kan forvente os af den elektriske fremtid.
Hvem er strømførende?
Motor-magasinet tester tre af de mest spændende elbiler netop nu: Hyundai Kona Electric, Jaguar I-Pace og Nissan Leaf.