23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Nissan Leaf - allerede en klassiker

Den til dato mest solgte elbil er kommet i en ny og mere tiltalende forklædning.

FAMILIE Hvis Mitsubishi i-Miev er den skæve elbil, som vakte interessen, så er Nissan Leaf elbilen, der har stået for masseudbredelsen af bilernes elektrificering på verdensplan.

Det er amerikanske Tesla, der er konge af rækkevidden, men det japanske Nissan, der har omsat teknologien til noget anvendeligt og tilgængeligt for forbrugere og organisationer, hvor økonomi spiller en stor rolle, og der ikke er råd til en luksusbil som Model S.

Nissan har produceret Leaf siden 2010, og japanerne har haft held til at gøre den til verdens bedst sælgende elbil. Årsagen? At Leaf fra starten har haft en tålelig rækkevidde, pladsforhold som en almindelig bil i Golf-klassen og priser på et fornuftigt niveau.

Leaf er nu kommet i anden udgave, og konceptet er det samme, for idéen har jo vist sig at være den helt rigtige. På et område har Nissan adopteret den metode, Volkswagen har valgt til sine elbiler, e-Up og e-Golf: den nye Leaf kunne også gå for at være en helt almindelig hatchback, der ikke stikker ud, bare fordi den kører på el. Det er den rigtige tankegang, for hvis elbilerne i fremtiden bliver de almindelige biler, flertallet af biler, så er det ikke nødvendigt, at de skiller sig ud med spøjst design.

Håndsæbe med hul i
En af de få synlige ting, der er taget med fra den gamle Leaf er en lille gearvælger, der ligner et stykke håndsæbe med et hul i, og den nye Leaf er en bil, man hurtigt kan overskue, når man sætter sig ind for at gøre klar til at køre.

Den har en komfortabel undervogn, støjer meget lidt og byder på rigelige kræfter selv på motorvejen - 150 hk, 320 Nm som er øjeblikkeligt tilgængelige i den elektriske vekselstrømsmotor.

Noget som alle producenter af elbiler bør adoptere er et system som Nissans e-Pedal. Der kan regenereres så meget strøm til det 40 kWh store batteri til ved nedbremsning, at man med lidt øvelse kan nøjes med at bruge speederen hele tiden. Leaf bremser helt ned til stilstand uden brug af bremsepedalen, og det er genialt.

Rækkevidden med 40 kWh-batteriet er teoretisk 270 kilometer, og det kan fint lade sig gøre at køre 200 kilometer og mere til, når temperaturen ikke er for vinteragtig.

Det er langt fra en stor præstation af Nissan, når der findes konkurrenter med 485 kilometer teoretisk rækkevidde, men Nissan er på vej med en større batteripakke, så Leaf igen skulle kunne hævde sig.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078