23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Jaguar I-Pace - den dynamiske brite

Kan den britiske kat æde en Tesla?

PREMIUM Jaguar er en lille producent af luksusbiler i forhold til tyskerne Audi, BMW og Mercedes-Benz, men med opbakning fra den indiske ejer Tata, en gigant i branchen, er det alligevel lykkes det britiske mærke som det første for alvor at give Tesla kamp til stregen.

Jaguar har overhalet de tyske sværvægtere med sin første fuldelektriske bil, den nye I-Pace, og briterne har især haft en ting for øje i udviklingen: I-Pace skal køre godt, men ikke bare godt - bedre end nogen Jaguar før den, bedre end Tesla Model S.

De første 100 meter bag rattet af en ny bil er kritiske. Det umiddelbare indtryk er vigtigt, og Jaguar I-Pace skuffer bestemt ikke. Den er langsommere end Tesla Model S og Model X, som har en ydelse omkring de 700 hk, men de 400 elektriske hestekræfter fra de to motorer i I-Pace giver et sug i maven. De to motorer giver også sammen træk på alle fire hjul, så vejgrebet er fremragende.

Det kommer i endnu højere grad til udtryk, når vejen slår et knæk, og rattet skal drejes. I-Pace lystrer på rattet med stor villighed, og den styrer mere præcist og mere involverende end nogen elbil før den.

Jaguar viser med forbløffende præcision, hvordan en elbil kan køre, og I-Pace vil være inspiration for mange andre bilproducenter, som skal til at justere elbilerne til at køre både dynamisk og sikkert.

Masser af plads
Det snyder, at I-Pace ligner en lav SUV, for tyngdepunktet er lavt, og batteripakken med en kapacitet på 90 kWh er placeret fladt og over en stor flade mellem for- og bagaksel, og det er ikke kun med til at give de forrygende køreegenskaber, men også en plads i både kabinen og bagagerummet.

Førerpladsen er ligeså fornem som køreegenskaberne, og i førersædet føler man sig bedre integreret end i andre elbiler, og man er indhyldet i luksus og udstyr.

Det skal man også være, kunne man mene, når prisen er i underkanten af 800.000 kr. for den billigste I-Pace, men det er nu alligevel ingen selvfølgelighed.

Rækkevidden på 470 kilometer kunne være bedre, især set i forhold til batteriets kapacitet og at I-Pace er en helt ny model, men den fuldelektriske Jaguar viser med sine fremragende køreegenskaber, at vi kan se frem til også at have det rigtig sjovt bag rattet i fremtiden.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11