INTERVIEW Britt Stellinger, PR-ansvarlig for dansk Volkswagen Group, nu må vi høre om jeres dybere elbils-tanker.
Hvorfor satser VW så hårdt på el? Ser I at batteri-el vil inde over brint-el?
- At Volkswagen Group satser på elbiler nu og investerer 44 milliarder euro i e-mobilitet er fordi, at tiden er inde til det. Bilkøbernes mind-set er mere åbent for elbiler, end det har været på noget tidspunkt tidligere i historien. Det politiske klima er også mere indstillet på, at elbiler skal være en central del af fremtidens mobilitet.
Volkswagen Group satser på elbiler, men ikke alt på elbiler, da vi er af den opfattelse, at biler med benzin- og dieselmotorer vil spille en vigtig rolle mange år frem i tiden. Volkswagen Group satser derfor på at køre primært to linjer parallelt: en linje med konventionelle biler med elektrificerede benzin- og dieselmotorer (mildhybrid både på benzin og diesel samt plugin-hybrid) og en linje med elbiler. Selvom vi er overbeviste om, at elbilen inden for det næste par år endelig vil få sit folkelig gennembrud, vil der stadigvæk i årrække være behov for biler med benzin- og dieselmotorer, da ikke alle bilisters kørselsbehov passer til en elbil.
Hvor stor en del af produktionen i 2030 er elbiler?
- Målet er, at Volkswagen Group skal være ledende inden for e-mobilitet i år 2025. Forventningen er, at elbilernes andel af det samlede salg for det enkelte mærke vil udgøre 30 % for Audi, 30 % for Volkswagen, 30 % for Skoda og 20 % for Seat.
Hvor mange forskkelige teknologier satser I på?
- Volkswagen Group kører som tidligere nævnt i flere spor, og brændselscelleteknologien vil også have en plads i fremtidens mobilitet, spørgsmålet er blot, hvornår tiden er moden til det. Der bruges dog mange resurser på udvikling inden for mange typer drivlinjeteknologier herunder også brændselscelleteknologien. Volkswagen Group har sammen med Stanford Universitetet gjort nye fremskridt inden for brændselscelleteknologien, der vil kunne få afgørende betydning for udbredelsen af denne teknologi, men som det ser ud nu, er teknologien stadigvæk for dyr til at være et reelt alternativ til både elbiler og biler med forbrændingsmotorer. Det næste er, at infrastrukturen også skal være på plads, før denne teknologi kan udbredes.
Vurderer I, at der kommer et grundliggende anderledes batteri og tager over i mellemtiden?
- Volkswagen Group har bl.a. investeret i det californiske techfirma QuantumScape, og sammen med dem er det målet at udvikle faststof-batterier til produktion en gang i fremtiden. Disse batterier har en højere energikapacitet, højere sikkerhed, er mindre i størrelse rent fysisk og er bedre egnet til hurtig opladning. Det er usikkert at gisne om pris og rækkevidde på nuværende tidspunkt.
Og endelig: Hvordan vil I sikre, at netop jeres værksteder sikrer sig service og rep. af jeres elbiler?
Semler-koncernen har naturligvis stor fokus på at servicere kunderne til de nye elbiler på bedste vis, og elbilerne stiller nye krav til forhandlerne af vores mærker. Det er målet, at alle danske forhandlere skal kunne håndtere de nye elbiler, og derfor foretager vi nu store investeringer i medarbejderes kompetencer, ladestandere, værkstedsindretning etc.
Volkswagen:Kunderne er klar til elbiler
Den måske største satsning inden for lige nu står Volkswagen-familien for. Der er en lille elbil på størrelse med en Up på vej, der er en Passat-stor elbil på vej og en elektrisk Porsche, der skal kunne hamle op med Tesla.