23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

BILTEST FOR PRO: Volvo XC40 T3

Alt de skal vide på værkstedet og i butikken om den nye XC'er fra Volvo. Bl.a. det om motoren.

PREMIUMSUV Volvo scorede jo ved lanceringen i 2014 store anerkendelser med den nyeste XC90. Og det samme med den lidt mindre XC60 fra 2017. Og nu er vi så yderligere et trin nede i størrelse; nye XC’er er den mindste med navnet 40.

På alle måder en bil efter samme filosofi og med samme konstruktion; nemlig en premium-SUV med Volvo-dyderne, der begynder med S, K og et S mere: Sikkerhed, komfort og stil. Og i direkte forlængelse heraf en stadig grønnere profil.

Den grønne handler om lavt forbrug og tilsvarende CO2-udslip. I jagten herpå har indstigningsmodellen fået en 1,5-liters motor på tre cylindre. Se mere herom i de to afsnit "Mekanikeren skal vide" og "Sælgeren skal vide."

En SUV er jo i sit afsæt en firehjulstrukken bil. Men flere og flere SUV’er køre med træk på kun to hjul; oftest forhjulene. Og sådan er det også med en mindste af XC’erne. Kun to topmodeller med træk på alle fire; samtlige resterende: Forhjulstræk. Men vær opmærksom på, at prisen for forhjulstrækkerne er markant lavere.

STYRKER & SVAGHEDER

✔ Komfort

✔ Sikkerhed

✔ Stil

÷ Forbrug

÷ Styretøj

÷ Få med firehjulstræk

MEKANIKEREN SKAL VIDE:

Mest markant i den lidt mindre udgave af XC90 og XC60 er jo motoren - fire cylindre og 1,5-liters slagvolumen. Da Volvo i forbindelse med lanceringen af XC slog fast, at NU er svenskerne en moderne grøn koncern - understreget af, at der ikke var varianter med flere end fire cylindre.

Derfor er det et naturligt træk, at indstignings-versionen af den mindste XC’er, den stadigt nye XC40 går yderligere et trin ned ad cylinderstigen og derfor har en 1,5-motor med kun tre cylindre. Dermed følger Volvo en trend som også bæres af f.eks. Ford og BMW.

Markant er det, at Volvo XC40 med den 3-cylindrede motor på ingen måde viser, at den har en cylinder mindre. Den vibrerer ikke en døjt, og den har ikke den ellers karakteristiske "tre-cylinder-lyd," når den skal accelerere.

Argument nummer et for tre cylindre er naturligvis lavt forbrug og tilsvarende CO2-udslip. Imidlertid er det ikke lykkedes svenskerne at komme ned på samme lave forbrug som konkurrent BMW med deres 1,5’er.

SÆLGEREN SKAL VIDE:

En svensker, der må svømme i et hajfyldt farvand: Fra Tyskland er BMW X1 og Audi Q3 er de oplagte konkurrenter, ligesom der også er en ny Mercedes GLA på vej. Og fra England - en haj ved navn Range Rover Evoque.

Så hvad er så Volvo-argumentet: De sædvanlige for sælgeren af det svenske mærke: Sikkerhed, komfort og stil. XC40 er fyldt op med førerassistenter, der fungerer godt. Således er den adaptive fartkontrol blød og venlig, altså ser den en bil foran i god tid og bremser behageligt op. Stor anerkendelse her.

Dog skal man være opmærksom på, at bilen her far manuelt gear og derfor virker den adaptive fartkontrol ikke ned til bilen holder stille.

Motoren er et stort salgsargument, da den passer ind i mærkets profil om sikkerhed og miljø. Et problem er dog, at det i virkeligheden er vanskeligt at nå det lovede forbrugstal på 16 km/l. Dertil kommer så XC’ og hele mærkets stil - ikke mindst med understregning af den "rene" kabine med i øvrigt overraskende god plads på bagsædet.

Bilen i denne artikel: Volvo XC40 T3 man. til 393.380 kr.

Andre versioner af Volvo XC40: F.eks. T4 med 190 hk: 484.980 kr., T5 R-Design med 247 hk til 676.580 kr.

Volvo XC40 og to konkurrenter

Bil     Motor     Effekt     Acc.     Forbrug     CO2     Pris

Volvo 1,5 R3 156 hk 9,4 sek. 16,1 km/l 146 g/km 393.380 kr.

Audi 1,5 R4 150 hk 9,2 sek. i.o. i.o. Ca. 350.000 kr.

BMW 1,5 R3 140 hk 9,7 sek. 18,9 km/l 132 g/km 393.770 kr.

*) Vi sammenligner Volvo XC40 T3 med Audi Q3 335 TFSI og BMW X1 18i

Med gult = bedst.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094