23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Årets bil-vindere og -tabere

Mikroerne blev direkte blæst ud ad banen i 2017. Men hvor gik det så fremad? Og hvilken bil var af størst betydning for værkstederne?

BILSALG Her kommer lige fem bilnavne farende - og her i hulter-til-bulter-rækkefølge: Peugeot 208, BMW 3-serien, Hyundai Kona Electric, Citroën C1 og Volkswagen Golf.

Peugeot 208

Peugeot 208 er en bil, der i sin nuværende udgave dybest set stammer fra 2012. Seks år gammel bil. Det ændrer imidlertid ikke på, at netop den franske mini er dette års i særklasse mest solgte bil (gjort op for perioden 1. januar til 30. november - som alle andre salgstal i denne artikel i øvrigt.)

8.467 solgte biler pr. slut-november giver udsigt til lidt mere end 9.000 slutsedler på Peugeot 208 i løbet af i år - årets vinder i salgsracet.

Og dermed er 208’eren ikke alene en fryd for Peugeot-forhandlere landet over; også værksteder af begge typer kan se frem til service, reparationer; ikke mindst skades-reparationer.

BMW 3-serien

BMW 3-serien er nævnt blandt de fem hulter-bil-bulter, fordi netop 3’eren repræsentere en af BMW’s salgssucceser i år, der har æren for, at netop dette tyske mærke har en markant salgsfremgang i år - i runde tal fra 5.100 til 7.100 biler med bilmærket BMW på slutsedlen.

Interessant er det, at de to BMW’er, der trækker slagslæsset, nemlig 1- og 3-serien, jo begge er om end ikke gamle modeller, så i hvert fald "ikke-nye." Således er den nuværende 1’er fra 2011, 3’eren fra samme år. Ganske vidst er der lige nu en helt ny 3’er på vej; men den, der har trukket læsset i salgsstatistikken, er den "gamle." Begge biler beviser, at vel er der ikke noget, der slår en god nyhed; men der er i den grad andre muligheder. BMW-Danmark beviser det med 1- og 3-serien. Ligesom Interdan har bevist det med 208.

Hyundai Kona Electric

Hyundai Kona Electric optræder jo slet ikke på salgslisterne - forståeligt nok; den nye elbil fra Korea er jo slet ikke til salg endnu. Alligevel hører den elektriske SUV med i en status over bilåret 2018. For Hyundai har i år vist en bil, der åbner nye perspektiver for salget af elbiler.

Testkørsel i forbindelse med kåringen af Årets Bil i Danmark 2019 beviser nemlig, at her har vi den hidtil største rækkevidde blandt elbiler i "den fornuftige prisklasse," - her holdes altså Teslas hidtidige modeller ude, idet de jo koster mere end det dobbelte.

Citroën C1

C1 fra Citroën er nævnt blandt de fem i indledningen af artiklen, fordi den repræsenterer en biltype, der på det nærmeste blev blæst helt ud ad banen i år. At mikroerne har vigende markedsandel, og at de ikke sælger, som de gjorde, er jo en tendens, vi har set, allerede inden vi tog hul på bilåret ’18.

Men nu er der tørre tal på tendensen: Har du nerver til at læse, hvordan det er gået for fire af de typiske? Hvis ikke, kan du springe næste afsnit over. Ellers kommer tallene her:

VW Up! er gået fra 6.600 i 2017 til 4.600 i år. Toyota Aygo fra 4.500 til 3.900. Citroen C1 fra 4.400 til 2.700. Og Peugeot 108 er gået fra 2.700 til 660.

Volkswagen Golf

Sidste og femte bil i indledningen er jo Volkswagen Golf. Fremhævet sammen med de øvrige fire fordi netop Volkswagen er årets mest solgte bilmærke. 29.473 alt i alt i perioden januar-november. Det er godt og vel 2.000 flere end sidste år, og det er i særklasse flest, idet nummer to på denne liste er Peugeot med 19.619 solgte biler i samme periode. Nummer tre er Toyota, 15.305 solgte biler.

I alt ni bilmærker har et salg på 10.000 biler eller flere (hvilket svarer til 27,4 biler pr. dag). De ni er ud over de tre vindere: Citroën, Ford, Mercedes-Benz, Opel, Renault og Skoda.

Det var bilåret 2018 på kryds og tværs - et år, der ret præcist tangerede det glimrende 2017, der igen var tæt på alle tiders rekordår, 2016.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.187