23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Kan Interdan gøre Opel stort igen?

Den nye Opel-direktør viste aggressive annoncer for mærket på TV2 dagen efter overtagelsen.

INTERVIEW Kan det da slet ikke gå hurtigt nok for den nye Opel-importør?

Vi retter spørgsmålet - plus en håndfuld andre - til Opels nye førstemand i Danmark, Kenneth Hansen, der er CEO i Interdan Bil A/S. Idet vi husker, at den "gamle" Peugeot-importør, Interdan, fra netop lørdag i sidste uge repræsenterer Peugeot, Citroën og nu altså også Opel. Plus i øvrigt Mitsubishi, der i den store sammenhæng spiller en mindre rolle.

Kenneth Hansen, hvorfor er I så hurtigt ude med tv-reklame for Opel - er det eksisterende salgstal så dårlige?

- Først og fremmest: Vi er utroligt glade for, og stolte over, nu at repræsentere Opel i Danmark. Dét er vigtigt. Men når vi nu går op i helikopterperspektiv, tror jeg, at Opel er undervurderet af både kunder og branchen. Så vi har som opgave at gøre Opel stort igen.

- Så vi kigger fremad; det er os, der har ansvaret, og opgaven er at få solgt nogle biler. Og det skal ske hurtigt. Så når vi er i tv allerede dagen efter, er det i realiteten vores dna, der skinner igennem.

PSA, altså jeres moderfirma i Frankrig, overtog jo den eksisterende ledelse af Opel i Rüsselsheim - kører I efter samme model her I landet?

- Vores overtagelse af Opel i Danmark er lidt specielt - det blev jo meldt ud for seks måneder siden. Så der er enkelte af de ledende kræfter, der har valgt nye veje. Det har jeg forståelse for, og seks måneder er jo lang tid i denne sammenhæng, så der er mange, der sukker efter at komme i gang med det nye. Og ja, nogle valgte nye veje.

- Men det er vores erfaring fra Citroën, at det er vigtigt, at nogle af vores egne er med i det nye, at nogle af vores egne er med til at implementere vores forretningsmodel.

- Så vi sammensætter et stærkt team, der består af folk, som kender Opels historik og med folk, der har det helt rigtige kommercielle talent.

Hvordan er det med de hidtidige forhandlere og autoriserede værksteder - har I afklaret med dem?

- Jeg har selv været rundt til samtlige forhandlere og har haft en god dialog med dem - det var en utrolig god oplevelse.

- Nu har vi givet os selv omkring seks måneder til at få nye aftaler på plads. Og ja, vi beholder langt hovedparten af forhandlerne. Men jeg er helt bevidst om, at forhandlerne har brug for en afklaring hurtigt.

Skal Peugeot-forhandlere så til at sælge Opel?

- Nej, det er ikke den model, vi kører efter. Vi opretholder Opel-nettet som et selvstændigt net. Men vi har jo mange mærker, og i de tilfælde, hvor vi alligevel skal lave om - hvis f.eks. et generationsskifte ikke rigtigt fungerer, er det jo naturligt at kigge i egne rækker først. Jeg oplever det som helt naturligt, at vi kigger blandt egne partnere først.

Hvordan beslutter du dig for hvilket af dine mærker, der skal være det største?

- Det bestemmer markedet! Og lidt mere detaljeret forklaret. Der er jo periodevis stærke produkter, der kan være med til at flytte markedsandele. Og det handler det jo også om. Men ellers er det jo markedet, der bestemmer.

Apropos "periodevis stærke produkter" - altså nye modeller. Hvordan kommer dine mærker for alvor ind i kampen om salget af elbiler?

- Vi forfølger helt og holdent PSA’s strategi, der jo siger, at den første Peugeot hybrid lanceres i fjerde kvartal 2019. Og at hele PSA’s program - og det inkluderer Opels-program - er elektrificeret i 2025.

Passer det til Danmark?

- Det passer vel ok til Danmark. Men vi så gerne, at PSA var ude et år tidligere. Især i forhold til det svenske marked ville et år tidligere være bedre.

Oplever du, at der er en reel, stigende interesse for elbiler blandt købere?

- Der er i hvert fald en stærk dagsorden sat af politikere og medier. Men i Danmark er det foreløbigt marginalt. Og vi ryger jo her ind i en kompleks situation: For der er nogle store bilfabrikker, der skal omstille sig, og der er teknologi, der skal udvikles. Og dét er en udfordring for alle producenter.

Et sidste spørgsmål, Kenneth: Overhaler i Semler næste år?

- Nu kan du vælge at tro mig eller lade være: Men Semler er hverken en prioritet eller en målestok i forhold til, hvordan vi driver vores forretning. Det, der er afgørende for mig, er, at vi driver vores forretning på vores måde. Derfor fylder det samlede salg versus Semler ikke så meget.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.097