Q&A ? Forudser I mindre gang i butikken, nu hvor moderne biler er forsynet med assistenter og sensorer, der modvirker parkeringsskader og andre småuheld?
! Ja, på sigt. Naturligvis vil mere sikkerhedsteknologi gøre, at der kommer færre skader, men jeg tror også, at folk vil stole for meget på at elektronikken tager over, når man laver andet end at køre bil.
? Hvilke typer skader er de mest almindelige og har typer af skader ændret sig i de senere år?
! Vi ser på almindelige biler flere skrueskader og færre større skader. Specielt svejseskader er der kommer færre, nok på grund af reparationsgrænsen og afgiftssænkning.
? Hvad ser du som jeres største udfordringer de næste fem år?
! Det er svært at sige konkret, men elektronikken i bilerne er nok en stor udfordring.
? I er autoriseret Tesla skadecenter. Hvilke udfordringer giver det at reparere på en elbil?
! Vi har heldigvis rimelig styr på det med strøm. Vores brancheforening SKAD har været tidligt ude med vejledning og kursus. Tesla kurserne har været super vigtige. Mange værksteder kan komme til at stå med kæmpe udfordringer når der stilles en skadet elbil i gården. Det er jo 400 volt, og det kan slå ihjel.
? Der er to forskellige standarder inden for jeres felt. Hvordan ser du forskellene på Eurogarant og Karosseri 2000?
! Vi har en Eurogarant, fordi denne standard er fokuseret på bilen og reparationen. Og så lærer vi løbende mere gennem de omfattende kontroller, hvilket opgraderer vores folk på flere områder. Det at der auditeres af to eksterne, FDM og Teknologisk Institut, gør at standarden er utrolig troværdig, ikke at glemme smiley ordningen. Det er vigtigt for os.
? Der har huseret en debat om originale dele kontra uoriginale dele. Hvad foretrækker i.
Det kører for Crashpoint
Q&A: CrashPoint blev for fjerde gang Årets Skadecenter ved Auto Awards. Vi har spurgt adm. direktør Claus Nielsen, hvad han ser som branchens største udfordringer - og om han foretrækker originale dele eller kopierne.