AFGIFTER Selv om bilforhandlerne isoleret set er godt fornøjede med de senere års afgiftsnedsættelser, som gør nye biler billigere, har de seneste tre omlægninger kostet branchen dyrt i lavere brugtbilpriser - faktisk ikke mindre end én milliard kroner.
Det er Bilbasen, som har lavet regnestykket over de tre afgiftsomlægninger i henholdsvis 2015, 2016 og 2017.
Og det viser, at prisreduktionerne på brugtbilmarkedet i 2015 var på cirka 350-370 millioner kroner, i 2016 på cirka 50 millioner og i 2017 på hele 650-700 millioner.
Samlet set altså omkring én milliard kroner.
For 2017-skønnet (650-700 millioner) oplyser Bilbasen, at de direkte afgiftsafledede prisjusteringer af varelageret anslås til 350-400 millioner kroner, og de efterfølgende markedsrelaterede justeringer anslås til 250-300 millioner.
Konservativt skøn
- Vi har taget værdien af varelageret opgjort på dagsbasis, hvor vi også har taget højde for solgte biler og indkommende biler, kigget på liggetider, og kan dermed fastslå den nedskrivning, som forhandlerne har foretaget af deres varelager. Vi har også taget højde for biler med og uden afgift, forklarer analytiker Jan Lang fra Bilbasen om metoden. Han fortsætter:
- Det skal dog understreges, at der naturligvis er en vis usikkerhed i forhold til, at vi ikke ved præcist hvor mange biler, der er tale om. Men en ting er sikkert. Skønnet er konservativt, og formodentlig ligger tabet på et højere niveau, end det skøn vi angiver, siger han.
Bilbranchen: Ønsker ro
- Isoleret set er vi da glade for afgiftsnedsættelser, men branchen kan ikke holde til denne salami-metode. Branchen ønsker ro og regelmæssighed - det andet er mere skadeligt og for dyrt. Det har i hvert fald haft store konsekvenser, siger Thomas Møller Sørensen, direktør i Bilbranchen.
Han præsenterede tabstallet på én milliard kroner på et stort KPMG-seminar for branchen forleden.
Her fastslog Thomas Møller Sørensen, at bilbranchen ønsker sig politisk arbejdsro de kommende år, fordi langsigtede løsninger er at foretrække, så bilforhandlerne ved, hvordan de skal navigere og investere på sigt.
DBFU: Rigtigt dyrt
Hos brugtvognsforhandlerne siger DBFU-direktør Karl-Ove Pedersen:
- Vores medlemmer har afskrevet store million-summer på deres varelagre som følge af disse omlægninger, og alt i alt har det været rigtigt dyrt.
- Omlægningen i 2017 var værst - det manglede et salg i 4. kvartal af 2017, og ketchup-effekten udeblev. Politikerne bærer naturligvis et ansvar for at åbne en debat om en afgiftsomlægning allerede om sommeren - en debat som kørte hele efteråret. Og her blev det tabte aldrig indhentet, udtaler Karl-Ove Pedersen.
Billigere biler kostede branchen dyrt
De tre afgiftsomlægninger kostede autobranchen én milliard kroner. Det blev især kostbart som følge af lavere brugtbilpriser.