23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Varevogne sælges da på nettet

Varevogne - et forretningsområde i vækst. Onlinesalg - et område i eksplosion. Hvordan griber man alle de muligheder, når man er Nissan? Man sætter sin egen Mr. Varevogn i spidsen for operationen. Tag en tur med Jan Dittmer.

PÅ GULE PLADER Dittmer. Klart han er glad for varebiler. Han "brænder igennem," når talen er på bilerne, der er beregnet til at køre med ting og sager. Især når det er Nissaner.

Så hvordan viser man så lige det på et billede?

Jo. Han skal da være på vej i sin kassevogn - Nissan kassevogn med hænderne på rattet på den måde, de gør helt af sig selv, når man glad kører i bil. Og så skal han selvfølgelig sidder og fløjte.

Det er sådan en idé, der ikke er svær at få derhjemme på redaktionen. Men vil han nu være med på ideen?

I tilfældet Jan Dittmer - hovedpersonen i dette nummers Mig & Min Van - gik det mere en af sig selv. For det viste sig, at han - "bare kald mig Dittmer" - fløjteme altid går og fløjter. Så da ideen først var sagt gik, den som en løbeild gennem hel Nissan: Dittmer skal fotograferes, mens han fløjter. Hvordan kunne de dog vide det...

Det kunne vi heller ikke. Af og til passer tingene bare sammen; præcist som de gjorde her.

Men det er jo tæt på, at vi har fortalt hele historien om Nissans Mr. Varevogn. Jan Dittmer er glad for biler, han er vildt glad for varevogne og ovenud glad for Nissan varevogne. Og han fløjter gerne.

Dittmer, du arbejder jo i en japansk, europæisk drevet virksomhed i Danmark, så klart nok, at du har en engelsksproget titel, LCV Operations Manager. Hvad er denne managers vigtigste opgaver?

Det spørgsmål får ikke Nissans Mr. Van til at ryste på hånden; hurtigt opsummerer han.

- Mine vigtigste opgaver er at træne sælgere, at sikre hurtige leveringstider og opbygningen af varevogne. Plus alt det andet.

Helt overordnet, Dittmer - hvor køber jeg en Nissan varevogn?

- Ha, godt spørgsmål. Du kan købe den hos samtlige vores cirka 50 Nissan-forhandlere. En Nissan køber du hos Nissan - og det gælder også varebiler. 50 udsalgssteder sikrer, at der ikke er huller i Nissan-landkortet. Det gør det jo lettere for vores kunder.

- Men det skal ikke bare være let at finde et salgssted; vi vil også sikre kunderne tryghed. Og det gør vi ved, at vi har dækning over hele landet; det betyder ikke mindst meget for de mange kassevogne, der kører fra vest mod øst. Jeg mener, jeg ser jo her i København, at der står Løgstør og Viborg på mange af varevognene her i byen. Og hvis de nu får et problem under vejs, eller mens de er herovre - så skal der være kort til et værksted. Det er en del af vores plan.

Tryghed - det er jo også garanti
- Ja, klart. Vi yder fem års garanti og 160.000 km. Det er kundens sikkerhed. Ikke mindst fordi det er inkl. en lånebil af samme karakter.

- Men tag nu ikke fejl; vel skal der være kort mellem forhandlere og værksteder og vel ønsker kunder tryghed: Men nutidens kunde er stadig meget prisbevidste.

Dittmer - hvad er dine helt grundliggende tanker om at være Nissans Mr. Varevogn?

- Hmm. Varevognen er jo et levebrød for mester. Han har ikke råd til, at den holder stille. Det er jo et omdrejningspunkt i alt, jeg tænker - derfor de mange forhandlere, lånebil og så videre.

- Men det er jo egentlig samme tankegang, der ligger bare et andet absolut omdrejningspunkt; nemlig at det gode og det gennem mange år vedvarende salgsarbejde starter med den helt rette rådgivning.

Rådgivning?
- Ja, at rådgive den enkelte kunde om den absolut bedste handel. For dybest set kan det jo være kompliceret at beslutte sig for den helt rigtige kassevogn - eller kassevogne, som det jo er for mange. For det er jo ikke sikkert, at den bil, der er billigst på pris, også er billigst på de totale omkostninger.

- Men der er en lang vej til at kunne vejlede med det på den afgørende objektive måde. Det kræver opbygning af et personligt kendskab. Det kræver relationer - både til forhandleren og til kunden.

Hvordan opbygger man den relation, du taler om? Handler det om at spille golf med kunderne?

- Nej, det handler absolut ikke om at spille golf - i hvert fald ikke for mig herinde fra importleddet. Golf og kunder kan være en god kombination, men det er sælgerne derude, der gør det. For mig handler relationen om rådgivning, at være den, der kan give egentlig sparring for den enkelte kunde. Dér er relationen.

- Og hvordan man så gør det? Ja, ved at bruge mit netværk, men måske mest af alt, ved at opbygge tillige ved på ingen måde at anvende "salgsgas." Og så videre; at derefter at fastholde kunderne loyale kræver tilstedeværelse af hele organisationen.

Dittmer, hvad ser du som den største fælde i dit fag?

- Fælde? Det handler jo ikke bare om at lukke en handel. Det handler om at komme med den helt rigtige løsning for den enkelte kunde. At nå dertil kræver tålmodighed og en stor indsats. Så dem, det lykkes for at dem, der gør noget ved det og holder fast. Og her kommer så fælden: Dem, der ikke følger op, har absolut ingen chance.

- Men Flemming, skulle vi ikke lige runde en tur i min nye NV300? Så kan jeg på turen minde dig om, at der jo nok ikke kommer mindre internet-handel. Og at mange af de efterfølgende kurér-opgaver rigtigt godt kan klares med en elvarebil. Som vores nye E-NV200.

Tjek. Gi’r du så en is?

BREAKING
{{ article.headline }}
0.203