23948sdkhjf

Så meget tjener autobranchen

Bilimportørerne tjener fortsat ustyrligt, viser ny analyse af Danmarks 440 største forhandlere og 20 største bilimportører. 2017 blev branchens næstbedste år, kun overgået af 2016.

BILSALG Det har ellers ikke skortet på ærgrelser og beklagelser, når Dansk Brancheanalyse har gennemlæst de nyeste regnskaber fra autobranchen. Først ærgrelse over at bilsalget stod nærmest stille i august og september 2017, og dernæst, at bilforhandlerne måtte nedskrive værdien af deres brugtbillager, da bilafgifterne endelig blev sat ned per 1. oktober.

Men på trods af begge dele så endte det hele alligevel godt - ret godt - for de danske bilforhandlere, der for kun anden gang nogensinde samlet set kunne indkassere et milliardoverskud på bundlinjen.



- Vel var 2016 endnu bedre, men indtjeningen hos bilforhandlerne i 2017 landede på en meget sikker andenplads. Så det har nok lønnet sig for forhandlerne alligevel at tage den smerte, det har været at have en periode med stilstand, og dernæst at nedskrive varelageret, mod til gengæld at få de afgiftsnedsættelser, der kom 1. oktober 2017, udtaler direktør Ole Egholm fra Dansk Brancheanalyse.

Og selv om styksalget inden for biler er faldet med 0,9 procent i 2017, så steg forhandlernes omsætning stadig med 4,3 procent, især fordi bilmodellerne blev større.

Importører tjener ustyrligt
- Mange blander bilforhandlerne og bilimportørernes resultater sammen med hinanden, men det er meget vigtigt at skelne mellem disse to områder, mener Ole Egholm og tilføjer:

- Importørerne er en lille og eksklusiv klub, der gennem historien har tjent ustyrligt mange penge. De har hver især "monopol" på at importere biler fra fabrikkerne til det danske marked. Nogle er dansk-ejede, andre importører er fabriksejede. 2017 var også importørernes næstbedste år nogensinde (efter 2016), og de 20 importører tjente fantastiske 929 millioner kroner, kun overgået af de 968 millioner kroner, som de tjente i 2016.

Læs også: Nyt koncept vil ændre måden danskerne køber bil på

Branchens største overskud

Her er de fem bilforhandlere, der har tjent flest penge i 2017:

Ejner Hessel: 93,068 millioner kr.
Autohuset Vestergaard: 80,473 millioner kr.
Andersen & Martini: 49,094 millioner kr.
Scania Danmark 25,830 millioner kr.
Volvo Trucks Danmark 25,656 millioner kr.



Højt overskud per ansat
- Importører har nogle nøgletal, der siger spar to i forhold til de fleste andre erhverv, og i særdeleshed i forhold til de "almindelige" bilforhandlere: Gennemsnitslønnen var 680.000 kroner, og overskuddet per ansat var svimlende 961.000 kroner: Lønniveauet ligger dermed 61 procent over bilforhandlernes, mens overskuddet per ansat er næsten 18 gange større, oplyser Ole Egholm og fortsætter:

- En bilforhandlers gennemsnitsløn (målt som virksomhedernes personaleomkostninger per ansat) var i 2017 422.000 kroner, en stigning på 1,4 procent i forhold til 2016, mens overskuddet per ansat for bilforhandlerne var 54.000 kroner.

- De 54.000 kroner ligger endda stadig i den beskedne ende når vi sammenligner bilforhandlerne med de andre erhverv, vi analyserer. Her ser vi, at reklamebureauer tjener 73.000 per ansat, hotellerne tjente 88.000 kroner per ansat, mens rejsebureauer tjente hele 121.000 kroner per ansat, siger Ole Egholm.

2018 kommer også i top-3
Et kig på antal solgte biler i 2018 (januar til november) viser en meget lille samlet tilbagegang på 0,3 procent i forhold til 2017.

Læs også: Nye tider: Digital registrering sparer tid

- Men vi må ikke lade os forblænde alene af styksalget. For vores lille analyse af basisprisen på de 20 mest solgte bilmodeller i 2017 og i 2018 viser, at den gennemsnitlige bilmodel er blevet 18,9 procent dyrere i 2018. Vi forventer derfor, at forhandlernes (og i endnu højere grad importørerne) slår nye omsætningsrekorder, og alt andet lige så tror vi også, at både forhandlernes og importørernes overskud for 2018 igen lander i størrelsesordenen én milliard kroner - hver, forudser Ole Egholm.

Selv statskassen bliver rigere
- Det mest pudsige ved det hele er, at selv statskassen er indtil videre blevet rigere af de seneste afgiftslempelser, fordi folk har valgt at købe endnu større biler. I 2016 tjente statskassen 39,603 milliarder kroner på bilbranchen, når vi lægger registreringsafgift, vægtafgift (grøn ejerafgift), benzinafgift og et par andre bilafgifter sammen. Dette beløb steg til 39,951 milliarder kroner i 2017, og i 2018 forventer Skat, at vi får 41,585 milliarder kroner ind på disse afgifter. Så på mange måder har afgiftsnedsættelsen været en win-win situation for både forbrugere, Skat og bilbranchen selv. Selvfølgelig er udviklingen fortsat godt hjulpet af, at vi generelt har højkonjunktur i Danmark, udtaler Ole Egholm.

Analysen af Danmarks 440 største bilforhandlere og 20 største bilimportører udgives årligt, og den seneste er netop udkommet 4. december 2018. Analysen udgives i bogform, fylder 250 sider og koster 3800 kroner plus moms.

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

Indkøbere går mest op i køreegenskaber

Ugens analyse fra Voxmeter illustrerer, hvilke erhvervsgrupper der lægger mest vægt på bilens køreegenskaber.

Årets danskere på Le Mans 24 timer

Selvfølgelig er Jan Magnussen til start til årets 24-timer Le Mans. Men det stopper slet ikke her; der er en ny dansk pige dernede, Michelle Gatting, og Michael Christensen kan faktisk vinde VM.

Plus

Kontantforbud rammer bilforhandlerne hårdt

Store bøder og fængselsstraf kan være konsekvensen, hvis en bilforhandler modtager for store beløb i kontanter.

Plus

Ude og inde i autobranchen

Nyhedsbrev

Ny nedtur for Haas – ny Mercedes-triumf

Kevin Magnussen sluttede på en 13. plads i Shanghai, hvor Mercedes blev et og to.

Online Avis Arkiv

Danmarks største Volvo Flagship Store åbner

Plus

Autobranchen byder ny leasingkæde velkommen

Der er store forventninger hos flere brancheforeninger og autogrossister til Leasebil.nu, der har som formål at trække værkstedsarbejde fra mærkedelen i autobranchen til de frie bilforhandlere.

Dækimportørerne skifter formand

Jannick Ditlevsen har afløst Kenneth Saust efter 14 år som førstemand for Dækimportørforeningen.

Bilhistorie føres videre i Københavns Sydhavn

Det tidligere Citroën-hus i Københavns Sydhavn er overtaget af Mercedes-Benz

Plus

Mød elbilsteknikeren

Grill, benzin og klassiske biler på Egeskov Slot

Plus

Ude og inde i autobranchen

Elektrisk gearkasse sættes i produktion

Premium-biler har mindst værditab

Disse bilejere er mest tilfredse med bilens restværdi, viser denne uges analyse fra Voxmeter.

Plus

Opråb til den danske bilbranche - stop svindel

Silkeborg Bilernes By efterlyser opbakning fra autobranchens parter til Motorstyrelsens kampagne mod svindel med bilafgifterne.

Plus

Kan værkstedet fraskrive sig ansvaret?

Kan en mekaniker fraskrive sig ansvaret for en reservedel eller et stykke arbejde? Og svaret er - som altid med jurister - "Det kommer an på...".

DBFU ønsker seriøsitet!

Brugtbilforhandlernes organisation giver Henrik Thomsen fra Silkeborg Bilernes By svar på tiltale.

Flere vil med i Dansk Bilforhandler Union

Plus

Skat sætter bilimportørerne under lup

Motorstyrelsen har nedsat en kontrolenhed, der skal ”afdække, om der er udfordringer ved import af nye biler.”

Ajour med branchen: Rekord-overskud hos AC Hydraulic

1

Salg af dele til klassiske biler sat i system

Nyt firma, som udspringer af JP Group, vil servicere Europas bilsamlere fra Viborg.

Plus 1

Hvad stiller man op med dårlig omtale?

Plus

Danskerne foretrækker langsigtet leasing

Korttidsleasing er ikke det store hit, viser ugens tal fra Voxmeter.

Vestager anklager tre tyske bilfabrikker

BMW, Daimler og Volkswagen anklages for at have lavet ulovlig aftale om udvikling af katalysatorer og filtre i perioden 2006 – 2014.

Plus

Seeberg om indgreb: "Det var nødvendigt"

Plus

DM i Skills kan skaffe flere lærlinge

Plus

To BMW-specialister slår sig sammen

Skats tag selv-bord er lukket

København indfører krav om grøn transport hos leverandører

Ude og inde i autobranchen

Plus

Claus Nyboe - hvordan bliver påskesalget?

Ude og inde i autobranchen

Headhunter i bilbranchen

Plus

Ude og inde i autobranchen

Dansker på vej op ad Indy-stigen

Ajour med autobranchen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

ShieldTecs Ultra - den bedste voks til automatisk bilvask

Nyt testcenter taget i brug

WashTec ønsker Nyscan A/S i Køge tillykke med den nye MaxiWash Vario

Biltorvet kigger ind i bilsælgerens hjerne - skal du med?

TIP leverer køletrailere til Fogtmann Logistik

DCC handler IT-hardware globalt - men lagerinventaret handles lokalt

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Originale Mercedes, reservedele, direkte fra Tyskland

Ernst udstødning, direkte fra Tyskland

Et klik og du er klar - X-Lock

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af olietåge og svejserøg hos J.E. Pedersen

Svingende kølevandstemperatur på biler med DSG-gear

2 vindere fra College360 Silkeborg

Dansk Procesventilation har færdiggjort anlæg til svejserøg, slibestøv og let olietåge

5 tips til det lille dækcenter

Kvalitets motorolier til konkurrencedygtige priser

Ny kundechef er godt i gang i Leasing Fyn

Michael Stig Mogensen ny salgskonsulent hos AD Danmark

3D print af reservedele! Hvad gør Triscan?

Webshop for værktøj, svejsere & værkstedsudstyr nu fuldt funktionsdygtig

Ava Grand Opening

Dating på biltorvet.dk

TIP efteruddanner trailer mekanikere!

Den sidste actionhelt – Suzuki Jimny

Dygtige elever i skarp træning til DM i Skills

Send til en kollega

0.213