23948sdkhjf

Så meget tjener autobranchen

Bilimportørerne tjener fortsat ustyrligt, viser ny analyse af Danmarks 440 største forhandlere og 20 største bilimportører. 2017 blev branchens næstbedste år, kun overgået af 2016.

BILSALG Det har ellers ikke skortet på ærgrelser og beklagelser, når Dansk Brancheanalyse har gennemlæst de nyeste regnskaber fra autobranchen. Først ærgrelse over at bilsalget stod nærmest stille i august og september 2017, og dernæst, at bilforhandlerne måtte nedskrive værdien af deres brugtbillager, da bilafgifterne endelig blev sat ned per 1. oktober.

Men på trods af begge dele så endte det hele alligevel godt - ret godt - for de danske bilforhandlere, der for kun anden gang nogensinde samlet set kunne indkassere et milliardoverskud på bundlinjen.



- Vel var 2016 endnu bedre, men indtjeningen hos bilforhandlerne i 2017 landede på en meget sikker andenplads. Så det har nok lønnet sig for forhandlerne alligevel at tage den smerte, det har været at have en periode med stilstand, og dernæst at nedskrive varelageret, mod til gengæld at få de afgiftsnedsættelser, der kom 1. oktober 2017, udtaler direktør Ole Egholm fra Dansk Brancheanalyse.

Og selv om styksalget inden for biler er faldet med 0,9 procent i 2017, så steg forhandlernes omsætning stadig med 4,3 procent, især fordi bilmodellerne blev større.

Importører tjener ustyrligt
- Mange blander bilforhandlerne og bilimportørernes resultater sammen med hinanden, men det er meget vigtigt at skelne mellem disse to områder, mener Ole Egholm og tilføjer:

- Importørerne er en lille og eksklusiv klub, der gennem historien har tjent ustyrligt mange penge. De har hver især "monopol" på at importere biler fra fabrikkerne til det danske marked. Nogle er dansk-ejede, andre importører er fabriksejede. 2017 var også importørernes næstbedste år nogensinde (efter 2016), og de 20 importører tjente fantastiske 929 millioner kroner, kun overgået af de 968 millioner kroner, som de tjente i 2016.

Læs også: Nyt koncept vil ændre måden danskerne køber bil på

Branchens største overskud

Her er de fem bilforhandlere, der har tjent flest penge i 2017:

Ejner Hessel: 93,068 millioner kr.
Autohuset Vestergaard: 80,473 millioner kr.
Andersen & Martini: 49,094 millioner kr.
Scania Danmark 25,830 millioner kr.
Volvo Trucks Danmark 25,656 millioner kr.



Højt overskud per ansat
- Importører har nogle nøgletal, der siger spar to i forhold til de fleste andre erhverv, og i særdeleshed i forhold til de "almindelige" bilforhandlere: Gennemsnitslønnen var 680.000 kroner, og overskuddet per ansat var svimlende 961.000 kroner: Lønniveauet ligger dermed 61 procent over bilforhandlernes, mens overskuddet per ansat er næsten 18 gange større, oplyser Ole Egholm og fortsætter:

- En bilforhandlers gennemsnitsløn (målt som virksomhedernes personaleomkostninger per ansat) var i 2017 422.000 kroner, en stigning på 1,4 procent i forhold til 2016, mens overskuddet per ansat for bilforhandlerne var 54.000 kroner.

- De 54.000 kroner ligger endda stadig i den beskedne ende når vi sammenligner bilforhandlerne med de andre erhverv, vi analyserer. Her ser vi, at reklamebureauer tjener 73.000 per ansat, hotellerne tjente 88.000 kroner per ansat, mens rejsebureauer tjente hele 121.000 kroner per ansat, siger Ole Egholm.

2018 kommer også i top-3
Et kig på antal solgte biler i 2018 (januar til november) viser en meget lille samlet tilbagegang på 0,3 procent i forhold til 2017.

Læs også: Nye tider: Digital registrering sparer tid

- Men vi må ikke lade os forblænde alene af styksalget. For vores lille analyse af basisprisen på de 20 mest solgte bilmodeller i 2017 og i 2018 viser, at den gennemsnitlige bilmodel er blevet 18,9 procent dyrere i 2018. Vi forventer derfor, at forhandlernes (og i endnu højere grad importørerne) slår nye omsætningsrekorder, og alt andet lige så tror vi også, at både forhandlernes og importørernes overskud for 2018 igen lander i størrelsesordenen én milliard kroner - hver, forudser Ole Egholm.

Selv statskassen bliver rigere
- Det mest pudsige ved det hele er, at selv statskassen er indtil videre blevet rigere af de seneste afgiftslempelser, fordi folk har valgt at købe endnu større biler. I 2016 tjente statskassen 39,603 milliarder kroner på bilbranchen, når vi lægger registreringsafgift, vægtafgift (grøn ejerafgift), benzinafgift og et par andre bilafgifter sammen. Dette beløb steg til 39,951 milliarder kroner i 2017, og i 2018 forventer Skat, at vi får 41,585 milliarder kroner ind på disse afgifter. Så på mange måder har afgiftsnedsættelsen været en win-win situation for både forbrugere, Skat og bilbranchen selv. Selvfølgelig er udviklingen fortsat godt hjulpet af, at vi generelt har højkonjunktur i Danmark, udtaler Ole Egholm.

Analysen af Danmarks 440 største bilforhandlere og 20 største bilimportører udgives årligt, og den seneste er netop udkommet 4. december 2018. Analysen udgives i bogform, fylder 250 sider og koster 3800 kroner plus moms.

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

It-platform angriber salg af brugte biler

Plus

Bod, bilimportører og dummebøder

Plus

50 år med bilforhandling på Fyn

Forsikringsselskaber vinder på vejhjælp

Ni ud af ti danskere har en vejhjælpsaftale, men kun 16 procent har den gennem en bilforhandler, viser ugens analyse fra Voxmeter.

Aktier i Europa: Dækproducenter ligger godt efter Michelin-tal

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Ajour med den danske autobranche

God start på bilsalget i årets første måned

De seneste års høje bilsalg er fortsat intakt og der er solgt ca. 1.400 biler mere i januar i år mod sidste års første måned.

Ford kalder næsten halvanden million pickuptrucks tilbage

Plus

21 F1-løb kan ses på ny tjeneste

Plus

Det halter med forhandlernes indtjening

Blot hver tredje bilforhandler forbedrede bundlinjen sidste år, viser analyse, Motor-magasinet har foretaget.

FDM: Forbud mod benzinbiler har social slagside

Dansk Industri: Ambitiøst at EL vil hurtigt af med benzinbilen

Plus

AutoBranchen Danmark ind til city

2

Enhedslisten i frontalangreb mod biler

I stor klimaplan vil Enhedslisten investere milliarder i kollektiv trafik og pålægge benzin- og dieselbiler afgifter.

Plus

Manglende ladestik blev dyrt for forhandler

Skal der gives oplysning om, at en bil er brugtimporteret ved salg på det danske marked, og er manglende standardudstyr en væsentlig mangel?

Olieselskaber kalder Enhedslistens forslag for planøkonomi

Enhedslistens forslag om højere afgift på benzin og diesel rammer skævt og hæmmer udviklingen af grønne alternativer, mener Drivkraft Danmark.

Elbiler vinder frem i Hovedstaden

I Hovedstaden er lysten til at købe elbil fordoblet på et år, viser analyse fra Voxmeter.

Plus

Er Ford Focus den rigtige Årets Bil?

En fejl i proceduren om kåringen af Årets Bil i Danmark 2019 rejser spørgsmålet, om elbilen Hyundai Kona Electric kunne have vundet titlen. Formanden for MKD forsikrer, at Ford Focus er den rigtige vinder.

Plus

Hvad kører du selv i, Bjarne?

Antallet af hestekræfter er komplet ligegyldigt. Nej, det handler om komforten i bilen og den samlede oplevelse. Sådan siger en af landets tunge drenge i bilbranchen, Bjarne Nielsen.

Bilsælger snød sig til Tesla - idømt fængsel

Bilsælger fra Holstebro dømt et års fængsel for groft bedrageri for svindel med køb af bil.

Plus

Via Biler køber bilforhandler i Silkeborg

Bilforhandler-kæmpe overtager Bilhuset Per B og rykker ind med Toyota.

Plus

Nyt koncept vil ændre måden danskerne køber bil på

Carshopper har fået et netværk på godt 50 bilforhandlere.

Plus

Fra affaldsplast til syntetisk diesel

Hele verden holder øje med den danske Quantafuel fabrik i Skive, der holdt rejsegilde med sine fire 18 meter lange pyrolyseovne, som skal lade millioner af syntetisk brændstof flyde.

Nyt spansk bølle-bilmærke

Fire danske Cupra-forhandlere. De 38 Seat-værksteder klarer servicen.

Plus

Seeberg: Sig nej til opgaver

Plus

DTC vs. Super GT set med sponsorbriller

Grønt er det nye sort

Stjæler udstyr fra luksusbiler

Hvad er det de der gokart-piger kan?

Fire importørers valgdrømme

Gæld og lav efterspørgsel holder Tesla i lavt gear

LEDER: Den Store Krig om Data

Senest om Tom, Jan og Christina

Ole Sommer høster kulturpris

Sportens bedste fortæller røverhistorier

Dribe vil ændre måden danskerne har bil på

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Glade elever har bestået svendeprøven som autolakerer

Opbevaring af lithium-ion-batterier

Guide: Har du styr på bremsevæskerne?

Løwener søger motiveret elev

Tre gange så stor risiko - varebilschauffører glemmer den ekstra bremselængde

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af lodderøg hos Nordic Power Converters

Verdens første LED lamper med udskiftelige batterier

Flere hundrede liters Adblue tanke

Mercedes mindste er stor klasse – Biltorvet kører A180d

Dansk Procesventilation har færdiggjort central rengøringsløsning/støvsuger til EX-område

Borbet fælgnyhed fra Rally Centeret

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Centralstøvsuger til Skjern Papirfabriks nye flisfyrede dampkedel-anlæg

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning/filtrering af svejserøg fra robotcelle.

Resurs Bank klar i AutoDesktop

Kold tekniker med bløde værdier - Audi A6

Nyheder i AutoDesktop

Biltorvet jagter LeMans-vinder i vild Porsche

GEOVENT vil fokusere på kerneforretning

Sådan monteres bananformede spiralfjedre korrekt

Biltorvet søger studentermedhjælper

Autec fælgnyhed fra Rally Centeret

Få hjælp til din bogføring med Billy Bogføringshjælp

Produktnyhed fra DENIOS

SSI SCHÄFER udstiller på LogiMAT 2019

Send til en kollega

0.211