23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Hvornår er "service ok"?

En række afgørelser fra bilankenævnet slår fast, at det skal tages meget bogstaveligt, mår der i en servicebog står angivet, at alle service er overholdt

SERVICEBØGER Der har på det seneste været en række sager i ankenævnet, hvor et eller flere af klagepunkterne har været, at fabrikkens serviceintervaller ikke har været overholdt til punkt og prikke, selvom sælgeren har anført "service ok" i slutseddel og/eller annonce. Spørgsmålet er, hvad man forstår ved de forskellige termer, såsom "service ok", "ajourført servicebog" eller "service overholdt".



Jeg ved, at rigtig mange sælgere igennem tiden har skrevet "service ok", hvis de har kigget i servicebogen og set, at den var udfyldt i alle felter, men uden at gå nærmere ned i, om tidspunkter eller kilometertal har været overskredet.



Det har sjældent givet anledning til problemer ved brugte biler, idet eventuelle unøjagtigheder ikke har haft de store konsekvenser for køberne. Det har måske ændret sig lidt, nok foranlediget af, at nogle kunder, med biler med motorfejl, har oplevet at få afvist kulance på baggrund af nogle temmelig snævre grænser for overholdelse af serviceintervaller fra nogle leverandørers side.



De nyeste afgørelser fra nævnets side er dog på nogle måder forholdsvis vidtgående - efter min opfattelse.



Serviceinterval overskredet

Den ene afgørelse drejede sig om en på købstidspunktet 9 år gammel, men dog relativt dyr bil. Bilen var solgt med oplysning, i såvel slutseddel som annonce, om at service var overholdt. Imidlertid viste det sig, at et serviceinterval i 2011 var overskredet med 1711 km., og at et serviceinterval i 2014 var overskredet med fire måneder. De to service lå mere end 100.000 km tilbage.



Alligevel fandt man i ankenævnet frem til, at der forelå en mangel, på trods af at der i hvert fald ikke kunne forventes at være nogen kulancemæssig udfordring på en snart 10 år gammel bil. Rent teknisk må det også antages at være uden betydning.



Køberen fik derfor et afslag, som skønsmæssigt blev fastsat til 7.500 kr. Der blev ved afgørelsen utvivlsomt skelet til bilmodellen og ikke mindst prisen, og de forventninger man derfor kunne have som køber.



Service aldrig udført

En anden sag drejede sig om en meget ny bil, som kun havde kørt knap 5000 km. på købstidspunktet, men som var mere end et år gammel, da den blev leveret.



Den var også solgt med betegnelsen "service ok", men det første service, som skulle have været udført inden et år, var ikke udført, selvom bilen havde stået ved forhandleren.



Også i denne situation blev klager tilkendt en kompensation, som blev fastsat til 10.000 kr., idet man forudsatte at bilens rustgaranti kunne genoprettes.



Det var helt klart forhandlerens risiko, at han ikke havde udført service mens bilen stod hos virksomheden.



Der har også været sager, hvor de udførte service er udført for sent enten i forhold til kilometerinterval eller tidsmæssigt, og hvor overskridelsen lå ud over det, som garantigiver tolererede, hvilket havde den konsekvens, at der ikke blev ydet kulance til eksempelvis udskiftning af en motor.



I de situationer har risikoen for de for sent udførte service påhvilet sælgeren, som havde lovet, at service var ok, og han er derfor blevet pålagt at afhjælpe fejlen ved motoren, selvom der kunne have været opnået kulance, hvis service havde været udført korrekt.



Serviceret på et frit værksted

Endelig vil jeg nævne en afgørelse hvor bilen også var solgt med "service ok". Det var en bil, hvor de hos mærkeforhandleren udførte service blev registreret i nøglen, men det ene service, som var udført på et frit værksted ikke var registreret deri. Fakturaen på dette service var udleveret til kunden ved levering af bilen.



Efter adskillige måneder og ca. 10.000 km reklamerede kunden over, at der manglede et service, da det ikke kunne ses hos mærkeværkstedet ved aflæsning af nøglen.



Det var jo helt naturligt, da det var udført på et frit værksted. Selvom der var en serviceindikator i bilen, som først tændte 11 måneder og 10.000 km efter købet, fandt nævnet frem til at der forelå en mangel, og tilkendte klager 5000 kr.



Dette på trods af at tidligere ejer ved mail havde bekræftet, at han havde fået udført det omhandlede service, men naturligvis ikke havde fakturaen, da den var udleveret til klageren. Men det kunne ikke dokumenteres!



Lad hellere være

Det jeg synes, man kan lære af disse afgørelser er, at man som sælger skal være meget påpasselig med at oplyse at service er overholdt.



Hvis man giver den oplysning, skal man være helt sikker på, at alle service er udført rettidigt både med hensyn til tid og kilometer.



Dertil kommer at det jo også skal være i henhold til fabrikkens forskrifter.



Min opfordring vil derfor være, at man ikke oplyser noget konkret om service, og at man heller ikke i annoncer skriver "service ok". Hvis muligheden er der i slutsedlen kan man skrive, at service er "delvis overholdt", og ellers skal man helt undlade at oplyse det. Så må kunden selv kigge i servicebogen, hvis det har betydning for ham.



Det er måske ikke den bedste forbrugeroplysning, men åbenbart sådan "forbrugerne" vil have det.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11