23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Få brugte biler presser genbrugere

Q&A: Står autogenbrug over for en eksplosion som følge af klimadebatten? Og hvad er branchens største problem lige nu? Vi spørger Flemming Thingmand Henriksen, adm. dir. for Gørløse Autoimport, der er en af vinderne i årets Auto Awards

Q&A ?Til lykke med prisen som Årets Autogenbruger. Hvad vurderer du er den væsentligste årsag til, at netop I vandt prisen til Auto Awards 2018?

! Tak skal du have. Den væsentligste årsag er nok, at vi jo har bygget et topmoderne Mercedes genbrugscenter - det er sådan, vi har fremtidssikret vores firma, og samtidig viser vi vejen frem for virksomheder som vores. Vi er på forkant hvad angår miljø, og vi har en høj genbrugsprocent. Vi genbruger også meget nye biler. Således har vi en aftale med Mercedes-fabrikken, så vi får spritnye biler op, der er sket noget med. Så helt nye reservedele. Og på den måde er vi jo slet ikke en skrothandler.

? Hvad ser du som autogenbrugsbranchens største udfordring lige nu?

! Branchens største udfordring - der er faktisk to. Den ene er, at der ikke er ret mange rigtigt gamle biler på vejene mere. I gamle dage kunne man jo sælge motoren og resten til skrot - men sådan er det jo slet ikke mere; der er slet og ret ikke så stor brug for reservedele til rigtigt gamle biler. Den anden udfordring er, at biler bliver så specialiserede. Så det er vanskeligt at vide, præcist til hvilken model en given reservedel passer. En starter er jo ikke bare en starter mere.

? Elbiler er højt på den politiske agenda lige nu. Ser du, at genbrug af biler kan udvikle sig til et egentligt alternativ til elbiler ud fra en betragtning om, at en bil, der kører videre, jo ikke udleder nogen form for CO2 til produktion, da den jo allerede er produceret?

! Ja, den tankegang er jeg enig i - ingen udledning til produktion fra en bil, der allerede kører på vejene. Dét er et vigtigt argument for genbrugstanken. Og med elbilernes kommen åbner der sig nye muligheder for os autogenbrugere. Vi skal selvfølgelig til at se på mulighederne i at genbruge batterierne. Men lige nu er det mini-minimalt; foreløbig kører der jo ikke ret mange elbiler derude.

Apropos elbiler. Ja, de kommer ingen tvivl om det, men det kommer slet ikke til at gå så hurtigt, som mange tror. Det er også mange, der siger, at salget af elbiler vil kunne eksplodere præcist som salget af iPhones. Men sådan sker det ikke; for en iPhone er ikke en egentlig investering - det er en bil fortsat.

? Hvor langt ud i fremtiden er genbrug af elbiler og batterier så?

! Jeg siger 2035-40-stykker. I 2030, som Statsministeren jo sigter efter, er der stadig mange dieselbiler, der skal holdes i live. Og det tankevækkende er jo, at der aldrig er solgt så mange Mercedes dieselbiler herhjemme som i år. Så nej, vi føler ikke, at elbilerne puster os i nakken.

? Apropos din takketale til Awards: Lugter der bedst i din butik eller hos naboen?*

! Ha! Det er jo en smagssag. Nogle synes, der lugter godt i en parfumeforretning. Andre synes, det er for meget. Men fakta er i hvert fald, at der inde hos os hverken lugter af olie eller benzin.

PS: I takketalen lavede Flemming Thingmand Henriksen sjov med, at hans nabo er en parfumeforretning - og at der lugter bedre inde hos autogenbrugeren.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.14