23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Studerende i kamp mod lastbilssvindlere

Politiet har fået nye ideer til at bekæmpe svindel med lastbilforurening fra autoteknolog-studerende fra Viborg.

VIDEN Med en lille boks med snydesoftware kan lastbiler komme uden om dyre reparationer og forurene meget mere end tilladt. Det kan være et stort problem for Politiet at finde boksen. Men Politiet får nu forstærkning fra studerende i Viborg, der læser den toårige autoteknolog uddannelse på Dania Erhvervsakademi.

- Vi kan se, at denne type fusk hele tiden bliver mere og mere sofistikeret, og der konstant findes nye måder at gemme softwaren på. Det er nemt at snyde og svært at opdage. Derfor var det en win-win-situation at lave samarbejdet, som både vi og de studerende kan blive klogere af," siger politiassistent Morten Goul fra Nordjyllands Politi, Tungvognscenter Nord. Han arbejder til daglig med at finde snydere, og kom ved et tilfælde i kontakt med de studerende.

Dyr miljøvenlighed

Vognmænd kan snyde udenom en advarselslampe, der tænder, hvis lastbilen forurener mere end tilladt. Det kaldes også en SCR-fejl, som i sidste ende kan nedsætte trækkraften på lastbilen, og det kan koste alt mellem 2.000-100.000 kroner at rette op på. Snydesoftware i en lille boks kan omgå det, og da denne koster 200 kroner i Kina, er der mange penge at spare.

Derudover kan man slippe for at tilføje væsken Add Blue, som nedsætter forureningen, men som også koster.

- Der er mange steder på en lastbil, man kan gemme sådan en lille sag, og der er begrænset tid til at lede efter den. Så vi kom med forslag til, hvad de kan gøre baseret på vores viden, forklarer Jakob Vester, der er uddannet lastbilmekaniker og læser til autoteknolog ved Erhvervsakademi Dania. Sammen med makkeren Mark Chylinski fandt de forskellige anbefalinger til Politiet.

Hiv stikket

Et forslag var at lave en femgas-test af lastbilerne, når de skal til syn. I dag tager man en røggas-test, men på grund af den teknologiske udvikling er den ifølge Jakob Vester ikke brugbar længere.

- Den testform gav mening at lave for 20 år siden, men ved en femgas-test kan man med det samme se, om lastbilen har snydesoftware. Det vil betyde, at boksen skal tages ud inden syn, og at lastbilen ikke kan bestå uden at blive repareret, siger Jakob Vester.

Et andet forslag er at hive stikket til SCR-systemet sammen med en liste over, hvor det sidder på alle mærker af lastbiler.

Politiassistent Morten Goul er selv imponeret over de meget forskellige indfaldsvinkler på problemet fra de studerende.

- De studerende er rigtig dygtige, og de skal have stor ros for at finde så forskellige løsninger på problemet. Det er fedt, når nogle begavede unge mennesker finder på noget, som vi kan bruge til noget i den anden ende, siger Morten Goul og fortsætter:

- Ideen om at hive strøm-stikket til SCR-systemet har vi benyttet i cirka et år, men det er "miljøsnyderne" begyndt at finde ud af, så det er sjældent nok. Men mellemregningerne i opgaverne kan vi tage ved lære af og bruge. Jeg kunne godt se et samarbejde senere med Dania og autoteknologerne om vores udfordringer, siger Morten Goul med et smil. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.188