23948sdkhjf

Elektronik for bedre ydeevne og akustik

Tenneco/Walker leverer modulerbare, elektroniske udstødningsventiler til bilfabrikkerne - og snart også til eftermarkedet.

TEKNOLOGI Behov for deaktivering af cylindre og mindre CO2-udledning samt akustisk tuning af biler har betydet, at Tenneco/Walker har lanceret elektroniske ventiler. Ventilerne indeholder en dynamisk flapkontrol, der er designet til at generere optimale trykforhold for effektiv EGR. De forbliver automatisk åbne, hvis der opstår en fejl, som for eksempel fejl i signalet fra motorstyringen.

Tennecos første generationens ventilteknologi er i øjeblikket i produktion til brug på flere køretøjsplatforme globalt. Ventilerne kan tilpasses, så bilproducenterne får brugerdefineret fleksibilitet og tilpasningsevne til enhver motor-arkitektur.

- Elektroniske udstødningsventiler bliver stadig vigtigere i nuværende og fremtidige biler, uanset om de er vant til at imødegå køretøjsemissioner og krav til pass-by-støj eller forbedre motorens lydprofiler og reducere lydstyrken, siger Ben Patel, vicedirektør og chefteknolog hos Tenneco og fortsætter:

- Vores unikke modulære tilgang gør det muligt for bilproducenter at overholde disse regler og opfylde de forskellige behov hos kunder på en effektiv og omkostningseffektiv måde.

Salgsdirektør hos Walker Danmark, Bernhard Nørby, supplerer ved at sige, at vi endnu ikke har set et behov for disse nye ventiler på eftermarkedet.

- Men det kommer, når bilerne begynder at rulle med den nye teknologi, og så vil vi være klar til at servicere eftermarkedet, siger Bernhard Nørby.

Tilpasser modtrykket

De nye elektroniske ventiler giver en række muligheder, herunder styring af motorlyd og recirkulering af en del af et køretøjs udstødningsgasser tilbage i cylindrene for at reducere NOx-emissionerne. De fungerer også til cylinder deaktivering for at nedsætte brændstofforbruget og til afstemning af CO2-udslippet.

For eksempel kan den elektronisk styrede klap forblive lukket under normale kørselsforhold for en mere støjsvag kørsel og åbne under hårdere acceleration, hvilket skaber lavere modtryk, højere dæmpning og mere motorkraft for maksimal effektivitet.

Understøtter aktuatorer

Tennecos nye modulopbyggede ventildesign giver desuden større fleksibilitet i forhold til at opfylde applikationsspecifikke krav ved at understøtte brugen af forskellige aktuatorer med forskellige signalgrænseflader og grader af integreret elektronik. Ud over de forskellige ventilkoncepter, herunder varianter med indlæg til højeste akustiske krav og flere kropsdiametre, tilbyder designet en variabel aktuatorindstilling, der gør dem i stand til at opfylde en bred vifte af OEM-applikationer.

Højt varmespænd

Den nye modulventil har et specielt dobbeltlags design, der minimerer lækage og modstår vand og saltsprøjt. Ventilerne er egnede til udstødningstemperaturer på op til 750 grader C og omgivende temperaturer på op til 140 grader C. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.175