ANALYSE Autobranchen spiller en central rolle i to klimapolitiske mål for henholdsvis 2020 og 2030.
I 2020 skal 10 procent af transportsektorens drivmidler være grønne. Det er et punktmål, som EU-landene har aftalt for en halv snes år siden. Det gælder kun dét år og ikke i de følgende år, selv om det har været tanken.
I 2030 skal én million danske biler være grønne ifølge statsminister Lars Løkke Rasmussens (V) målsætning i åbningstalen.
Begge mål bliver svære at nå, viser det lovfæstede Klimaråds status for Danmarks klimamålsætninger og -forpligtelser.
Det første mål i 2020 er nærmest uopnåeligt, medmindre man vil gøre skade på klimaet. Det andet er 200.000 biler højere end Klimarådets eget forslag om en halv million elbiler og 300.000 øvrige grønne biler i 2030.
På Christiansborg forhandler man om de næste års afgifter og tilskud til grønne biler. Det er primært elbiler, men regeringen insisterer på at tale om teknologineutralitet i sit udspil til en toårig aftale.
Rød bloks lovforslag
Forhandlingerne går så trægt, at de fem partier i rød blok - Socialdemokratiet, Enhedslisten, Alternativet, Det radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti - har fremsat et lovforslag om, at næste trin i indfasningen af registreringsafgiften for elbiler udskydes med et år til 1. januar 2020.
"Udskydelse af indfasningen af registreringsafgiften med et år indgår i regeringens klimaudspil, som blev præsenteret i oktober 2018," anfører de fem partier. Det omfatter også plugin-hybrider og gasdrevne biler.
Paradoks om biodiesel
Skatteminister Karsten Lauritzen (V) har kastet et ekstra element ind i forhandlingerne, nemlig en forøgelse af iblandet biobrændstof til 10 procent. Skatteordfører Jes-per Petersen (S) kalder det en fremmed fugl.
Årsagen er EU-kravet om 10 procent grønne drivmidler i 2020 i transportsektoren.
Klimarådets opgørelse viser imidlertid, at iblandingen er oppe på 8,7 procent. Det er et beregningsteknisk tal, hvor elbiler ganges med faktor 5, jernbanetransport med 2,5 og 2. generations (avancerede) biobrændstoffer med 2. Uden disse faktorer vil iblandingen være 6,5 procent i 2020.
Der mangler altså 1,3 procentpoint, dvs. en femtedel mere strøm og biobrændstoffer end i dag. Mankoen svarer til 50.-100.000 elbiler, vurderer Klimarådet.
Elbiler, biogas i tung transport og bio-ethanol i den rækkefølge er de tre midler, som Klimarådets formand, økonomiprofessor Peter Birch Sørensen, anbefaler for at opfylde punktmålet i år 2020. Blandt de konkrete forslag er tilskud.
Urealistisk mangedobling i 2019
Imidlertid kan elbiler ikke klare hele fordringen i 2020. Det ville kræve en urealistisk høj del af nybilsalget, siger trafikforsker og professor Niels Buus Kristensen, som er medlem af Klimarådet.
Desuden kan mange elbilproducenter ikke følge med efterspørgslen, så det "kan være dyrt at få rigtig mange elbiler til Danmark i 2019".
Det kræver drastiske virkemidler at hæve salgstallet fra 2 procent til 25-50 procent i løbet af et år, og de metoder vil være samfundsøkonomisk dyre, påpeger Klimarådet.
Paradoks om biodiesel
Bioethanol bonner ifølge Klimarådet trods alt positivt ud på CO2-regnskabet, mens de almindelige 1. generations bio-brændstoffer er værre end diesel og benzin, der ofte produceres på skovryddede arealer. Det betyder, at der i virkeligheden udledes mere CO2.
Klimarådet ønsker et loft på forbruget af biodiesel svarende til det nuværende forbrug.
Regeringen vælger derimod paradokset - at ty til klimaskadelig biodiesel for at undgå et prestigetab i EU.
Regningen for ny elbilaftale
Dansk Folkeparti er ikke en del af aftalen om elbiler (regeringen, S og R) og dens måltal på 5000, som endnu ikke er nået. Partiet vil hellere rulle løberen ud til en afgiftsreform ved at stable it-systemet på benene på forhånd.
Man skal også erindre sig, at regeringens støtteparti ikke er begejstret for de tidligere års nedsættelser af registreringsafgiften.
Et afgørende spørgsmål - og derfor er DF ikke til at komme udenom - er finansieringen.
Der er kort sagt to muligheder: Enten forlænges afgiftsfritagelses med penge fra reservationspuljen, som er kontoen for finanslovforligspartiers ønsker, hvilket rødblokpartierne foreslår. Eller også må finansieringen findes på anden vis eksempelvis ved omrokeringer i bilafgifter.
Hvorom alt er, så ved ingen fem uger før årsskiftet, om en elbil afgiftsberigtiges med 20 procent eller 40 procent af den normale købsafgift fra den 1. januar.
300.000 grønne biler i 2025
Dansk Elbil Alliances bud på en køreplan begynder med et gevaldigt skub, så bestanden flerdobles til 40.000 køretøjer i 2020.
Så skal man have yderligere 960.000 grønne biler i løbet af 10 år. En lineær udvikling fordrer, at salget øges hvert år med over 17.000 enheder.
Med det tempo passerer bestanden 300.000 biler midt i 2020’erne og nærmer sig 50 procents andel på nybilmarkedet.
Diesel- og benzinbiler vil fortsat være flest til et stykke ind i 2030’erne.
ANALYSE: Danmark mangler grønt brændstof i 2020
Klimaskadeligt biodiesel kan redde 2020-mål for transportsektoren, og elbiler og miljøbilafgifter er i spil, rapporterer Motor-magasinets medarbejder på Christiansborg.