23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Slut med kongelig markedsføring

Bilimportører har flere gange markedsført sig ved at sende de royale afsted med rød sløjfe om en bil.

MARKETING En Volvo Amazon til Dronning Margrethe, da hun fyldte 18. Og en 480’er til Kronprins Frederik da han nåede samme alder. Milde gaver, der lunede hos også giveren - bilimportøren. På samme måde har andre bilimportører leveret biler til kongehuset gennem tiden. Men det er fortid nu. Fremover takker kongehusets medlemmer nej til gratis køretøjer.

Flere medier har i ugens løb kunnet fortælle, at det skal være slut med at agere royal marketing-søjle med hensyn til biler. Kongehusets kommunikationsafdeling ønsker imidlertid ikke at oplyse, om ændringen kun gælder biler eller også andre dyre gaver som eksempelvis både. Til Ekstrabladet har kongehuset udtalt, at man "bruger sin sunde fornuft" fremadrettet i forhold til at modtage dyre gaver generelt.

Tætte kongebånd

Fra Volvo Car Denmark A/S siger PR-chef Jan Larsen, at Volvo er Kgl. Hofleverandør på grund af de tætte bånd mellem det svenske og det danske kongehus - Dronning Margrethes mor, Ingrid, var jo svensk. Men at man i en årrække blot udlånte Volvo-biler til kongefamilien.

- Vi forærede dog en bil til både Dronning Margrethe og Kronprins Frederik, begge i 18 års fødselsdagsgaver. Det er selvfølgelig god markedsføring at forære en bil til kongehuset - vi så det omtalt i alle medier. Men den tid er ovre. Der skal åbenbart være rene linjer nu, siger Jan Larsen til Motor-magasinet.

Iagttagere og eksperter i viden om kongehuset finder det bydende nødvendigt at ændre holdning til at modtage dyre gaver, hvis man vil have respekt om kongehuset. Det nytter altså ikke at modtage sponsorgaver.

For tydelig reklamesøjle

Sociolog Christoph Ellersgaard, der er forfatter til bogen Magteliten og adjunkt på CBS, peger overfor Ekstrabladet på, at fraværet af danske bilproducenter kan være grunden til, at man har sagt nej tak til at modtage biler i gave fremover.

- Med den type gaveøkonomi kan man risikere at skylde nogen noget. Og det er svært at forsvare, at man får en gratis bil, når vi ikke har danske bilproducenter. Man kan ikke dække sig ind med, at man promoverer danske produkter eller danske arbejdspladser, når kongehuset kører rundt i en Volvo, og så bliver det meget tydeligt, at man kun agerer reklamesøjler, forklarer han til avisen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.157|instance-web04