23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Mekonomen-direktør: - Vi var chanceløse mod FTZ

Købet af FTZ i Danmark løftede Mekonomen-gruppens tredje kvartal. Vi spørger topchef Pehr Oscarson, hvad planen er fremover med FTZ.

AUTOGROSSISTER Da Mekonomen offentliggjorde sin rapport for tredje kvartal, slog opkøbet af grossisterne FTZ i Danmark og Inter-Team i Polen tydeligt igennem.



Salget steg med 35 procent, næsten udelukkende som en effekt af det spektakulære opkøb.



Renset for effekten af overtagelserne nåede resultatet, altså eksklusiv FTZ og Inter-Team, 116 millioner svenske kroner i kvartalet mod 120 millioner kroner i samme kvartal af 2017.



Ifølge rapporten blev driftsindtægterne negativt påvirket af fortsat svækkelse af den svenske krone mod euroen og unormalt varm sommer. Derudover bidrog øget antal selvstændige værksteder i forhold til sidste år negativt til rentabiliteten i kvartalet.



Motor-magasinet har talt med Pehr Oscarson, adm. direktør for Mekonomen Group, for at høre, hvad der planlægges med deres nye opkøb - med andre ord: Hvad vil Mekonomen med FTZ?



- Det er virksomheder, vi har været på jagt efter i lang tid, og der er forskellige grunde til det. Der er én og samme sælger, tyske Hella, som har ejet disse to, og i øvrigt også Hellanor i Norge (netop købt af tysk kapitalfornd, red.). Det er en forretning, der passer meget godt ind i vores vækststrategi, siger Pehr Oscarson.



FTZ var overlegne



- FTZ er den største aktør i Danmark med en markedsandel på 30 procent af det samlede marked, så det er en meget stor markedsandel. Det er et yderst kompetent firma med fantastisk logistik, sortiment, tilgængelighed, salgsstyrke og fine koncepter. Jeg har sagt flere gange - og jeg synes stadig, det er sandt - at FTZ var en af de største grunde til, at Merkonomen aldrig lykkedes i Danmark. De var så overlegne, og nu, hvor vi har lært FTZ endnu bedre at kende, ser vi endnu mere, hvor chanceløse vi var. Med det sagt var Mekonomens beslutning om at trække sig tilbage fra Danmark endnu mere korrekt, og beslutningen om at købe FTZ var endnu mere korrekt, udtaler den svenske Mekonomen-direktør.



- Det polske selskab, Inter-Team, forekommer at være lille nu, men det sælger faktisk for omkring to milliarder svenske kroner. Så det er ikke en lille virksomhed. I Polen er vi slet ikke markedsledere, men vi er godt placeret som nummer 4-5. Vi mener, det polske marked er virkelig interessant, fordi det stadig er et vækstmarked. Polen har en mellemklasse, der bliver stærkere, flere biler bliver solgt, og der køres flere kilometer - drivkræfter, der ikke øges så meget her i de nordiske lande, siger han og tilføjer:



- I Polen er stigningen stejl med en markedsvækst på omkring fem procent, og det er meget interessant at deltage. Samtidig mener vi også, at det polske marked vil konsolidere sig, som vi ser i andre lande.



Bedre indkøbspriser



- Vi ønsker i vid udstrækning at vokse som følge af indkøbssynergier, så vi kan få bedre købspriser. Vi er i et marked, hvor volumen er afgørende for leverandørbetingelserne, og det at man findes i flere lande gør, at man kan optimere. Biler er forskellige i forskellige lande, og dermed er der også forskellige priser på reservedele i forskellige lande, påpeger Pehr Oscarson og bemærker:



- Vi vil blive hjulpet til at forbedre indkøbsvilkårene, og det vil naturligvis også være til gavn for den gamle Mekonomen-gruppe. Men i øvrigt vil de nye virksomheder blive forvaltet helt selvstændigt. De skal selvfølgelig ind i vores økonomiske rapportering, fordi vi er børsnoterede. De nye virksomheder vil holde deres navne og ledelser.



Gælder det også lager og logistik?



- Ja, det projekt, vi har nu, er et svensk projekt, hvor vi bygger et centrallager for Meca og Mekonomen, men der ser vi så mange ligheder i sortiment og logistik, at der er en pointe med det. Derefter behøver de andre lande, Danmark og Polen, deres centrallagre. De har gode centrallagre, FTZ i Odense og Inter-Team i Warszawa. Denne branche styres i vid udstrækning af tilgængelighed, så lokal distribution vil være mindst lige så vigtig i fremtiden, som den er nu, udtaler han.



Ønsker flere svenske kæder



Hvad er dine planer for at udvikle de svenske virksomheder: Mekonomen, Meca samt Sørensen og Balchen?



- Der går vi egentlig i samme spor. Den del er drevet mere decentraliseret end for få år siden, og jeg mener, at de respektive virksomhedsledelser har et ganske stort mandat til at drive og udvikle forretningen. Derefter har vi fælles katalogprojekter, og vi har et fælles centrallager-projekt, siger Pehr Oscarson.



- Jeg blev spurgt, om vi ikke har mange mærker i Norge, hvor vi har tre kæder. Men det synes jeg slet ikke, jeg vil hellere have flere kæder i Sverige, for det er vores måde at tiltrække forskellige typer af kunder og kundegrupper, forklarer han.



Heden lukkede værksteder



I kvartalsrapporten sagde du også, at den varme sommer resulterede i lukkede værksteder. Hvorfor lukker man et værksted, når det er varmt?



- Det bør du egentlig spørge vores værkstedsejere om. Frem for alt har de små værksteder normalt lukket om sommeren i et par uger, når det er stille. Hvad vi så i sommer, var at de lukkede lidt længere tid end normalt. Jeg tror, det skyldes, at kundeunderlaget, altså bilejerne, ikke var så aktive med at ringe og bestille service i den steghede periode. Vi så, at selv de større værksteder havde mindre belægning i juli og første halvdel af august, selvom de ikke lukkede helt, udtaler Pehr Oscarson.





Oversættelse og redigering: Michael F. Nørfelt

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141