23948sdkhjf

Ajour med alverdens autobranche

Nyt fra Mazda, Daimler, BMW, VW, Ford, Automechanika, J&S Automotive og Nissan.

Mazda går med på elektrisk bølge

Selv om de fleste bilproducenter enten allerede har en elektrificeret bil i modelrækken eller har flere nye på vej, er ikke alle producenter hoppet med på den elektriske bølge. En af dem er japanske Mazda, der nu melder ud, at man fra 2021 vil have elbiler i bestanden. Det sker også som en konsekvens af stadig større bøder fra EU til bilproducenter, der bryder vedtagne klimatal.

Daimler og BMW går sammen

Nej, der er ikke tale om en fusion mellem to af verdens største bilproducenter. Men i stedet om et joint venture mellem BMW’s DriweNow og Daimlers Car2Go. Som Motor-magasinet tidligere har skrevet om, har der været planer længe om et langt tættere samarbejde, og nu har EU sagt god for konstellationen, også i forhold til potentiel karteldannelse.

VW skruer op for el-produktion

På grund af et stigende potentiale på verdensplan, og for at imødegå stærkere fagforeningskræfter, skruer Volkswagen nu op for sit produktionsanlæg i Zwickau i den østlige del af Tyskland. Meningen er, at volumen af elektriske biler skal runde 100.000 årligt. Også fabrikken i Emden skal yderligere op i gear, og det samme skal Hannover-anlægget, hvor varevogne på el skal trille ud fra samlebåndet.

Tysk prop mod forurening sættes i

Voldsom debat og forbud mod dieselbiler i flere tyske byer får nu også konsekvens for to af de helt store producenter, Daimler og Volkswagen. De er gået med til at betale over 22.000 kroner for at eftermontere udstyr på dieselmotorer, så de også fremover kan få lov at køre rundt i Tyskland. Det er den tyske transportminister, som har presset både Daimler, VW og BMW til at kigge nærmere på eftermonterbart udstyr til at nedbringe NOx, der er dieselbilers største hæmsko.

Ford-topchef: Trump koster os dyrt

Der er tusindvis af virksomheder i USA, som lige nu er afhængig af import af metaller, især fra Kina. Men siden præsident Donald Trump har indledt en handelskrig med Kina, har det kostet på bundlinjen flere steder. Hos Ford Motor Company har det for alvor kunnet mærkes, og topchef Jim Hackett kan fortælle, at bilproducenten alene i september tabte over 6 milliarder kroner på de ændrede toldregler.

Automechanika Shanghai mod rekord

Den 14. udgave af Automechanika Shanghai, som foregår 28. november til 1. december, er på vej mod endnu en rekord. De fire dages messe breder sig over 350.000 kvadratmeter i det nationale udstillings- og kongrescenter i Shanghai med 6250 udstillere. 140.000 besøgende ventes at besøge messen.

Irsk autogrossist køber op

Den irske autogrossist J&S Automotive har per 26. november overtaget Origo Autoparts Division, og det betegnes af direktør Alan Gaynor som et vigtigt strategisk skridt. J&S Automotive Distributors’ historie går tilbage til 1977, og virksomheden vil med udgangen af 2019 beskæftige 200 medarbejdere.

Afsætter bedragerisigtet Nissan-chef

Topchefen for Renault-Nissan-Mitsubishi-alliancen, Carlos Ghosn, er blevet afsat som direktør. Det sker efter anklager om bedrageri. Bestyrelsen har torsdag den 22. november holdt møde om topchefens fremtid, efter at det sidste mandag kom frem, at Ghosn er mistænkt for at have underdrevet sin egen løn fra Nissan i perioden 2011-2015 med henblik på skatteunddragelse i Japan. Officielt er Ghosn stadig topchef hos bilfabrikanten, idet en afstemning blandt aktionærerne er nødvendig for at fjerne ham fuldstændig fra bestyrelsen. - Det er et kup. Ghosns tid er forbi, siger Tatsuo Yoshida, analytiker hos Sawakami Asset Management og tidligere Nissan-ansat, til Bloomberg News. Nissan har over for mediet ikke ønsket at kommentere oplysningerne om chefens afskedigelse.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.147