EKSPORTBILER Det nytter ikke noget at afskaffe den selvanmelder-ordning som ifølge Rigsrevisionen og Skatteministeriet har ført til et massivt misbrug af offentlige midler. Det mener Karl-Ove Pedersen, der er direktør i Dansk Bil Forhandler Union (DBFU). Han ønsker i stedet at friholde importbiler for skærpelser og sætte ind der, hvor misbruget sker, nemlig ved reeksporten.
- Eksempelvis har en eksportør prissat en Saab fra 1999, som har kørt 400.000 km, til 75.000 kroner. Den er i bund og grund værdiløs, men har fået måske 30.000 kroner i eksportgodtgørelse. Det skal stoppes, siger Karl-Ove Pedersen og fortsætter:
- Prissyn er en simpel kontrol. Siden 1. juli skal eksportbiler toldsynes ved udførsel. Her kontrolleres, om bilen er registreringsmoden, for man må ikke eksportere skrotbiler. Man kunne lave en priskontrol på det tidspunkt og vurdere, om prisen er realistisk, foreslår han.
Bevidst forkerte priser
Misbruget af den ubureaukratiske ordning affødte en stærk kritik fra statsrevisorerne i sidste uge. "Meget utilfredsstillende" lyder bedømmelsen af Skatteministeriets administration af ordningen.
- Problematikken er selvanmelderordningen for eksport, hvor nogle beviseligt har udnyttet systemet ved at beregne eksportgodtgørelsen på baggrund af forkerte priser, understreger Karl-Ove Pedersen.
Bureaukrati rammer bilsalget
- Vi er klar over, at der skal tages nogle initiativer omkring eksport, men det må helst ikke berøre selvanmelderordningen for beregning af afgift på importbiler. Det ville være en trestjernet katastrofe, fortsætter han.
- Selvanmelderordningen for importbiler er 80 procent af fødekæden for vore forretninger - typisk biler fra Tyskland og danske leasingselskaber. Hvis man ikke selv må beregne afgiften, kan man ikke sælge biler.
Ordningen med egne anmeldelser af pris, og dermed krav om afgiftsrefusion, blev indført i 2008. Den flytter så at sige afgiftsberegningen fra skattemedarbejdere og over til landets bilhandlere.
- Det vil tage flere uger at få beregnet afgiften, hvis man gik tilbage til det gamle system. Skattevæsenet har slet ikke beredskab til at beregne afgiften, som det foregår i dag. Det vil sige, at hele bilbranchen vil gå i stå, advarer Karl-Ove Pedersen.
Alternativet kunne selvfølgelig være at betale afgift straks og belaste kassekreditten, mens man venter på en kunde. Det vil branchen for alt i verden undgå.
Prissyn skal stoppe eksportsvindel
Skatteministeriet langer ud efter autobranchen i sager om svindel med eksport. Forening mener, at toldsyn løser problemet.