23948sdkhjf

Modsvar: trættende kritik af FDM

Ilyas Dogru, forbrugerøkonom i FDM, svarer igen på Motor-magasinets leder den 9. november.

REPLIK Under overskriften ’Da jeg blev træt af FDM’ besværer Motor-magasinets chefredaktør, Flemming Haslund, sig på lederplads (Motor-magasinet nr. 39) over FDM. Baggrunden er, at FDM i en pressemeddelelse og en artikel i Motor har gjort opmærksom på, at sidste års afgiftsnedsættelse i flere tilfælde ikke er kommet forbrugerne til gode.

Skulle redaktør Haslund have glemt det, er FDM bilejernes forbrugerorganisation. Det er vores helt naturlige opgave at reagere og gøre forbrugerne opmærksomme på uretmæssigheder og fejl. Eksempelvis i de tilfælde, hvor de betaler for meget i afgift for deres biler.

Selvom det er over et år siden, at registreringsafgiften senest blev sænket, får FDM stadig løbende henvendelser fra bilkøbere, der ikke kan få deres slutseddel til at stemme med afgiftsnedsættelsen.

Har kendskab til en del sager
Desuden gør vi vores medlemmer og andre bilkøbere opmærksom på, at Skat har lanceret en hjemmeside, hvor man nu kan se, hvor meget der er betalt i registreringsafgift af ens bil. Det synes vi er god forbrugeroplysning. At FDMs pressemeddelelse på den måde skulle være lig med en inderlig og højlydt beklagelse over, "at nogle (få) forhandlere ikke har tilbagebetalt kunder det helt rigtige beløb i forbindelse med refusionsopgørelse", som redaktøren skriver, har vi svært ved at se. Det samme har de bilkøbere, der uretmæssigt har betalt for meget for deres bil.

Hvorfor Motor-magasinets chefredaktør i øvrigt får det til kun at dreje sig om nogle få bilforhandlere, står også hen i det uvisse. Redaktøren skriver ligefrem, at der er tale om "et meget begrænset antal forhandlere". Det er ikke FDMs oplevelse. Som nævnt får vi et år efter seneste afgiftsnedsættelse hver uge stadig henvendelser fra forbrugere, som ikke har fået refunderet hele eller dele af den registreringsafgift, de måtte have betalt for meget. Som forbrugerorganisation synes vi, det er en væsentlig problemstilling at oplyse om. Derfor bliver vi ærligt talt også en smule trætte, når vi læser chefredaktør Flemming Haslunds leder.

Af Ilyas Dogru,

forbrugerøkonom i FDM

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11