OVERSIGT Det flyver rundt med tal, teknologi og argumenter, når både fagfolk, forskere, embedsmænd og politikere debatterer biler og brændstoffer. Men hvad er ret og vrang? Og taler vi CO2 eller partikel-udledning?
Klimarådet har i et nyt notat fundet frem til CO2-udledningen pr. kilometer for de forskellige biltyper (se foto herved). Her er konklusionen, at udledningen fra en plug-in-hybridbil er lige så høj som fra en effektiv dieselbil. Samt at elbiler udleder mindst CO2.
Sammenligningen bygger på, at plugin hybridbilerne kører 40 procent på el og 60 procent på benzin. Opladningshybridernes præstation vil være endnu ringere, hvis brugerne eksempelvis ikke får ladet bilerne op. Forskellige studier viser, at det gør brugerne af plugin-hybridbiler langt fra altid.
En ud af ti solgte plugin-hybridbiler udleder således mere end 50 gram CO2 per kilometer, som er regeringens grænse for lavemissionsbiler.
Ingeniøren har fundet den tyske database spritmonitor.de (klik HER), hvor bilejere indskriver det faktiske brændstofforbrug for deres biler - og her kniber det med at få plug-in-hybriderne til at CO2-præstere som lavemissionsbiler ved virkelighedens forbrug. Eksempelvis udleder Volvo XC60 Plug-in hybrid over 130 gram pr. kilometer for brugerne. Databasens 77 Kia Niro’er omkring 70 gram CO2 pr kilometer efter brugernes virkelige kørselsmønstre.
Luftige partikler
Når vi taler partikler har Bilbasen offentliggjort en analyse, hvoraf det fremgår, at flere nyere dieselbiler faktisk ikke sviner mere end benzinbiler.
Siden 2009 har dieselbiler skullet køre med partikelfilter. Mens alle biler, der sælges nu, skal leve op til Euro6, så har der fra september 2017 været krav om, at nye biler skal testes i testprogrammet Real Driving Emission, RDE, på veje - ikke blot i et laboratorium. Emissions Analytics har testet biler med metoden i mange år og offentliggjort resultaterne på equa-index.com.
Desværre for miljøet i byerne er det pt. tilladt at udsende dobbelt så meget NOx ud end grænseværdien i Euro6 i RDE-testen. Dette strammes løbende op, så nye typegodkendelser skal opfylde kravene med en fejlmargen i 2020 og alle nye biler, der sælges skal overholde kravene fra 2021. Så hullet for de mest forurenende biler lukkes altså først i 2021, anfører Bilbasen.
I praksis betyder det, at forskellen på nye dieselbilers forurening er vældig stor: Den dårligste udleder 8,5 gange mere NOx end den bedste. De bedste overgår således lovkravene og sviner ikke mere end benzinbiler. Samtidig har dieselbiler ikke problemer med udledning af kul-mono-oxid (CO), som er en giftig gasart, som katalysatoren normalt tager sig af.
De reneste dieselbiler kører med Adblue til at fjerne NOx fra udstødningen ved hjælp fra en ekstra SCR-katalysator. Øvrige metoder til at fjerne NOx fungerer ikke nær så godt i praksis.
Fup og fakta om bilers udledning
Oversigt: Hvor meget sviner dieselbiler, benzinbiler og hybridbiler med partikler og CO2? Et klima-notat og et tysk bruger-site giver nogle af svarene. Så hvad er op og ned i klimadebatten om biler - læs med her.