TENDENSER Når blot to procent af de skadede biler bliver til genbrugsdele i det danske reparationsarbejde, er det forståeligt, at jernprisen er altafgørende for, om det går de danske autoophuggere - der helst vil kaldes autogenbrugere - godt. I et par år har den internationale jernpris været høj med ca. 1400 kroner per ton, nu er den blot 800 kroner på grund af tørke-lavvande i europæiske floder, med deraf manglende skibstrafik, samt amerikansk handelskrig med skat på jern og metal, der rammer to store aftagere af dansk jernskrot; Tyrkiet og Kina.
- Vi følger konstant jernpriserne på nettet. Men jeg kan vist allerede nu sige, at regnskaberne for 2018 slet ikke bliver så gode som dem, vi i branchen har set de seneste par år, siger direktør i Dansk Auto Genbrug, DAG, Børge Madsen.
Mangler politisk opbakning
Han tilføjer, at de store virksomheder i genbrugsbranchen har det bedre end de mindre, da de store har flere nicher at rykke på. En tendens mod konsolidering med opkøb er også synlig.
- Men vores medlemsvirksomheder kunne sagtens sælge langt flere genbrugsdele, og dermed bedre regnskaberne, hvis vi blandt andet fik opbakning fra politisk side omkring krav til opgørelse med billigere og brugte kvalitetsreservedele. Det ville give både flere arbejdspladser på landets værksteder og i autobranchen, da langt færre biler ville falde for skrotningsgrænsen. Og dermed gavne cirkulær økonomi og verdensklimaet med lavere CO2-udledning, siger Børge Madsen.
Færre sortskrottere
Også indførsel af en længe efterspurgt digital skrotningsattest ville gavne genbrugsbranchen fremadrettet.
En positiv ting for autogenbrugerne er, at der nu blot er 180 certificerede virksomheder i Danmark til at måtte modtage og miljøbehandle biler mod 220 for et år siden. Det betyder, at der er ved at blive renset ud blandt landets såkaldte "sortskrottere".
Hård debat
Den såkaldte Force-rapport, lanceret af køretøjsbyggerne i SKAD, der har sået tvivl om alternative deles kvalitet, har ramt autogenbrugerne. For genbrugsdele er i den efterfølgende branchedebat blevet slået i hartkorn med alternative dele. I den forbindelse falder det DAG for brystet, at flere bilimportører og mærkeforhandlere har brugt branchedebatten til at så tvivl om genbrugsdele kvalitet, og nu kræver underskrift fra kunder, taksatorer og værksted på, hvilke dele der er brugt i reparationsarbejder med hensyn til garanti - uagtet at disse dele som oftest også er de respektive mærkers egne OE-originaldele. DAG ønsker en dialog med mærkedelen i branchen om problematikken.
Desuden ønsker genbrugerne øget plastsortering.
DAG forventer ringere 2018-tal
Meget lave jernpriser, Tyrkiets problemer og Trumps handelskrig trækker ned i regnskaberne, fortæller autogenbrugernes brancheorganisation.